Tilitoimisto Oy:n asiakaskannattavuuden analysointi
Tuomainen, Jenna (2016)
Tuomainen, Jenna
Hämeen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315707
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110315707
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia toimeksiantajan asiakkuuksien kannattavuutta toimintolaskennan avulla. Toimeksiantajana toimi hämeenlinnalainen tilitoimisto. Työn tavoitteena oli selvittää, ovatko toimeksiantajan asiakkuudet kannattavia vai löytyykö joukosta kannattamattomia asiakkaita. Lisäksi haluttiin selvittää, onko toimeksiantajan palveluiden hinnoittelu onnistunut kannattavuuden näkökulmasta.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Kannattavuutta käsitellään yrityksen liiketoiminnan tasolla ja asiakaskohtaisesti sekä esitellään keinoja kannattavuuden mittaamiseen. Hinnoittelusta käsitellään perusteita sekä sen vaikutusta kannattavuuteen. Tutkimusosuus toteutettiin kahtena kuukauden mittaisena työajanseurantajaksona kesällä 2016. Lisäksi kerättiin tarvittavaa aineistoa tilitoimiston tuloista ja menoista viimeiseltä päättyneeltä tilikaudelta. Kerätyn aineiston perusteella toteutettiin toimintolaskenta ja saadut tulokset analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksina voidaan esittää, että enemmistö tilitoimiston asiakkaiden tuloksista on positiivisia eli kannattavia. Tilitoimistolle jäi 21,9 prosenttia katetta asiakkaiden tuottamasta keskimääräisestä liikevaihdosta. Noin yksi viidesosa asiakkaista osoittautui laskennan perusteella kannattamattomiksi. Kannattamattomuuden katsottiin johtuvan hinnoittelun epäonnistumisesta. Toimeksiantajan tulisi joko nostaa näiden asiakkaiden hintoja tai muuttaa hinnoitteluperusteita, jotta asiakkaat olisivat kannattavia. Tutkimus olisi hyvä toistaa tulevaisuudessa, jotta nähtäisiin onko asiakaskohtaisissa kannattavuuksissa tapahtunut muutoksia, joihin on mahdollisesti tarvetta reagoida.
Työn teoriataustaksi perehdyttiin kannattavuuteen ja hinnoitteluun. Kannattavuutta käsitellään yrityksen liiketoiminnan tasolla ja asiakaskohtaisesti sekä esitellään keinoja kannattavuuden mittaamiseen. Hinnoittelusta käsitellään perusteita sekä sen vaikutusta kannattavuuteen. Tutkimusosuus toteutettiin kahtena kuukauden mittaisena työajanseurantajaksona kesällä 2016. Lisäksi kerättiin tarvittavaa aineistoa tilitoimiston tuloista ja menoista viimeiseltä päättyneeltä tilikaudelta. Kerätyn aineiston perusteella toteutettiin toimintolaskenta ja saadut tulokset analysoitiin.
Tutkimuksen tuloksina voidaan esittää, että enemmistö tilitoimiston asiakkaiden tuloksista on positiivisia eli kannattavia. Tilitoimistolle jäi 21,9 prosenttia katetta asiakkaiden tuottamasta keskimääräisestä liikevaihdosta. Noin yksi viidesosa asiakkaista osoittautui laskennan perusteella kannattamattomiksi. Kannattamattomuuden katsottiin johtuvan hinnoittelun epäonnistumisesta. Toimeksiantajan tulisi joko nostaa näiden asiakkaiden hintoja tai muuttaa hinnoitteluperusteita, jotta asiakkaat olisivat kannattavia. Tutkimus olisi hyvä toistaa tulevaisuudessa, jotta nähtäisiin onko asiakaskohtaisissa kannattavuuksissa tapahtunut muutoksia, joihin on mahdollisesti tarvetta reagoida.