Projektista prosessiin : Asuntomessujen rakentajien kokemusten hyödyntäminen Mikkelin kaupungin tonttitarjonnan kehittämiseksi
Manninen, Heikki (2016)
Manninen, Heikki
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615768
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110615768
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella Mikkelin asuntomessualueelle rakentavien
asiakkaiden saamaa palvelua kaupungin normaalin tontinluovutuksen näkökulmasta ja
hyödyntää rakentajien kokemuksia laatimalla niiden pohjalta kehittämisehdotukset
Mikkelin kaupungin tonttitarjonnalle. Ydinkysymyksenä oli mitä sellaista voidaan oppia
asuntomessujen asiakaspalvelusta mikä hyödyttää kaupungin tonttien ostajia
tulevaisuudessa. Aihetta lähestytään myös siitä, miten monialainen
asiantuntijaorganisaatio vastaa asiakkaiden tarpeeseen. Kyseessä oli siis kehitystyö.
Tiedonhankinnan perusteemoina olivat omakotirakentaminen, asuntomessut,
tonttitarjonta, tonttimyynti, kunnan palvelut, moniammatillinen asiantuntijaorganisaatio,
kehittäminen ja asiakaspalvelu. Teoriaosuuteen keräsin edellä mainituista viimeisimpiä
kirjallisia ja sähköisiä julkaisuja.
Kehitystyö toteutettiin synteesiin saakka ja itse kokeilu, tulosten arviointi ja seuranta jää
kaupungin organisaation tehtäväksi.
Kehitystyön pohjana käytettiin rakentajille, talotehtaiden edustajille ja kaupungin
asiantuntijoille suunnattuja teemahaastatteluja joiden tulosten pohjalta laadittiin
ehdotukset kaupungin tonttiluovutuksen kehittämiseksi.
Kehittämisehdotuksia syntyi viisi kappaletta jotka liittyvät rakentamisen asiakirjoihin,
rakentajien ohjaukseen, kaupungin yksiköiden yhteistyöhön, tonttimarkkinointiin ja
Lupapistepalveluun. Kehittämisehdotusten käytäntöön viemisestä päättänee ajallaan
Mikkelin kaupungin teknisen toimen hallinto.
asiakkaiden saamaa palvelua kaupungin normaalin tontinluovutuksen näkökulmasta ja
hyödyntää rakentajien kokemuksia laatimalla niiden pohjalta kehittämisehdotukset
Mikkelin kaupungin tonttitarjonnalle. Ydinkysymyksenä oli mitä sellaista voidaan oppia
asuntomessujen asiakaspalvelusta mikä hyödyttää kaupungin tonttien ostajia
tulevaisuudessa. Aihetta lähestytään myös siitä, miten monialainen
asiantuntijaorganisaatio vastaa asiakkaiden tarpeeseen. Kyseessä oli siis kehitystyö.
Tiedonhankinnan perusteemoina olivat omakotirakentaminen, asuntomessut,
tonttitarjonta, tonttimyynti, kunnan palvelut, moniammatillinen asiantuntijaorganisaatio,
kehittäminen ja asiakaspalvelu. Teoriaosuuteen keräsin edellä mainituista viimeisimpiä
kirjallisia ja sähköisiä julkaisuja.
Kehitystyö toteutettiin synteesiin saakka ja itse kokeilu, tulosten arviointi ja seuranta jää
kaupungin organisaation tehtäväksi.
Kehitystyön pohjana käytettiin rakentajille, talotehtaiden edustajille ja kaupungin
asiantuntijoille suunnattuja teemahaastatteluja joiden tulosten pohjalta laadittiin
ehdotukset kaupungin tonttiluovutuksen kehittämiseksi.
Kehittämisehdotuksia syntyi viisi kappaletta jotka liittyvät rakentamisen asiakirjoihin,
rakentajien ohjaukseen, kaupungin yksiköiden yhteistyöhön, tonttimarkkinointiin ja
Lupapistepalveluun. Kehittämisehdotusten käytäntöön viemisestä päättänee ajallaan
Mikkelin kaupungin teknisen toimen hallinto.