MobilePay-sovelluksen käyttöönotto maksuvälineeksi kuluttaja- ja yritysnäkökulmasta
Aunola, Teemu; Turnbull-Smith, Heini (2016)
Aunola, Teemu
Turnbull-Smith, Heini
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715838
Tiivistelmä
Digitalisaation myötä kasvanut mobiililaitteiden määrä on mullistamassa koko maailman palvelurakenteen. Nykyaikaiset ratkaisut mahdollistavat mobiililaitteiden avulla yhä nopeamman ja vaivattomamman asioinnin sekä kuluttajille että yrityksille ja tarjoavat näin kasvavan markkinapotentiaalin. Erityisesti palveluiden muutoksen voidaan nähdä toteutuvan pankki- ja maksupalveluiden rakenteessa. Maksupalveluiden mobilisoituminen ja markkina-asemasta kilpaileminen on nähtävissä eri yritysten tarjoamina mobiilimaksusovelluksina. Kuluttajien välisessä mobiilimaksamisessa on otettu kehitysaskeleita, mutta kuluttajien ja yritysten välinen
mobiilimaksuliikenne on Suomessa vielä matalalla tasolla. Mobiilisovelluksilla tehtävien maksujen määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi lähivuosien aikana ja useat pankit sekä muut toimijat Suomessa tarjoavat jo jonkinlaisen älypuhelimeen ladattavan mobiilimaksusovelluksen asiakkailleen.
Koska Danske Bankin kehittämä MobilePay-sovellus ei Suomessa ole levinnyt yhtä laajalle kuluttajajoukolle kuin Tanskassa, voidaan pohtia, onko sovelluksen käytölle kuluttajien ja yritysten mielestä selvästi esitettäviä esteitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Danske Bankin MobilePay-sovelluksen käyttöönoton ja käyttöönoton laajenemisen edellytyksiä ja mahdollisia esteitä kuluttajien ja yritysten näkökulmasta. Koska MobilePay-sovellus on kesällä 2016 lanseerattu Suomessa kuluttajien välisestä maksuliikenteestä myös kuluttajien ja yritysten väliseen maksuliikennekäyttöön, pyrkii opinnäytetyö selvittämään mobiilimaksamisen ajankohtaisuuden ja käyttöönoton aikavälin kuluttajien ja yritysten välisessä maksuliikenteessä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisäksi antaa lanseerausmarkkinoinnin, mobiilisovellusmarkkinoinnin ja kuluttajien ostokäyttäytymisen teorian pohjalta kuva siitä, mitä mobiilimaksamiselta ja mobiilimaksusovelluksilta odotetaan ja kuinka MobilePay-sovelluksen käyttöönoton edellytyksiä voidaan arvioida sekä kuluttajien että yritysten näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteuttamiseksi valittiin toimintamenetelmäksi määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2016 kahtena erillisenä Google Forms -tutkimuskyselynä, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen yrityksille. Kerätyn aineistonb pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle konkreettinen käsitys kuluttajien ja yritysten mobiilimaksamisesta sekä MobilePay-sovelluksen käyttöönottoa estävistä ja edellyttävistä asioista Lisäksi selvitettiin kuluttajien ja yritysten mobiilimaksamista sekä erillisinä toimijoina että yhdessä toimivina kokonaisuuksina. Opinnäytetyön teorian ja tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että mobiilimaksamisen ajankohtaisuus tukee MobilePay-sovelluksen käyttöönottoa, eikä käyttöönotolle ole laajamittaisia esteitä. Voidaan kuitenkin huomata, että kuluttajille ajatus mobiilimaksamisesta on ajankohtaisempi asia kuin yrityksille, jotka odottavat markkinoiden kehittymistä. Mobiilimaksamisen ja MobilePay-sovelluksen laajemman tuotetuntemuksen ja tunnettuuden kautta voidaan saavuttaa laajempi käyttäjäkunta kuluttajien ja yritysten osalta.
mobiilimaksuliikenne on Suomessa vielä matalalla tasolla. Mobiilisovelluksilla tehtävien maksujen määrän ennustetaan kasvavan merkittävästi lähivuosien aikana ja useat pankit sekä muut toimijat Suomessa tarjoavat jo jonkinlaisen älypuhelimeen ladattavan mobiilimaksusovelluksen asiakkailleen.
Koska Danske Bankin kehittämä MobilePay-sovellus ei Suomessa ole levinnyt yhtä laajalle kuluttajajoukolle kuin Tanskassa, voidaan pohtia, onko sovelluksen käytölle kuluttajien ja yritysten mielestä selvästi esitettäviä esteitä. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää Danske Bankin MobilePay-sovelluksen käyttöönoton ja käyttöönoton laajenemisen edellytyksiä ja mahdollisia esteitä kuluttajien ja yritysten näkökulmasta. Koska MobilePay-sovellus on kesällä 2016 lanseerattu Suomessa kuluttajien välisestä maksuliikenteestä myös kuluttajien ja yritysten väliseen maksuliikennekäyttöön, pyrkii opinnäytetyö selvittämään mobiilimaksamisen ajankohtaisuuden ja käyttöönoton aikavälin kuluttajien ja yritysten välisessä maksuliikenteessä. Opinnäytetyön tavoitteena on lisäksi antaa lanseerausmarkkinoinnin, mobiilisovellusmarkkinoinnin ja kuluttajien ostokäyttäytymisen teorian pohjalta kuva siitä, mitä mobiilimaksamiselta ja mobiilimaksusovelluksilta odotetaan ja kuinka MobilePay-sovelluksen käyttöönoton edellytyksiä voidaan arvioida sekä kuluttajien että yritysten näkökulmasta.
Opinnäytetyön tavoitteiden toteuttamiseksi valittiin toimintamenetelmäksi määrällinen tutkimusmenetelmä. Tutkimus toteutettiin syyskuussa 2016 kahtena erillisenä Google Forms -tutkimuskyselynä, joista toinen oli suunnattu kuluttajille ja toinen yrityksille. Kerätyn aineistonb pohjalta muodostettiin toimeksiantajalle konkreettinen käsitys kuluttajien ja yritysten mobiilimaksamisesta sekä MobilePay-sovelluksen käyttöönottoa estävistä ja edellyttävistä asioista Lisäksi selvitettiin kuluttajien ja yritysten mobiilimaksamista sekä erillisinä toimijoina että yhdessä toimivina kokonaisuuksina. Opinnäytetyön teorian ja tutkimusten perusteella voidaan sanoa, että mobiilimaksamisen ajankohtaisuus tukee MobilePay-sovelluksen käyttöönottoa, eikä käyttöönotolle ole laajamittaisia esteitä. Voidaan kuitenkin huomata, että kuluttajille ajatus mobiilimaksamisesta on ajankohtaisempi asia kuin yrityksille, jotka odottavat markkinoiden kehittymistä. Mobiilimaksamisen ja MobilePay-sovelluksen laajemman tuotetuntemuksen ja tunnettuuden kautta voidaan saavuttaa laajempi käyttäjäkunta kuluttajien ja yritysten osalta.