Elektra - Esthetiks
Mellanen, Laura Maria (2008)
Mellanen, Laura Maria
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä luodaan esteettinen idea ja sen visuaalisia sovelluksia elektropopduon promootiomateriaaliksi. Konkreettisesti työ liittyy Elektra -nimiseen bändiin, ja työn tuloksena syntyy visuaalinen maailma, jonka kautta bändiä voidaan ilmentää. Työn taustalla on ajatus estetiikasta ja soveltavasta estetiikasta. Visuaalinen ilme edellyttää ydinajatusta, esteettistä ideaa, joka kuvastaa Elektran arvopohjaa, musiikillisia ja ulkomusiikillisia piirteitä. Prosessi on edellyttänyt perehtymistä myös populaarikulttuuriin ja -musiikkiin ja niiden taiteelliseen arvoon, 1980-lukuun (Elektran musiikilliset vaikuttajat ovat tuolta ajalta), musiikkiin tuotteena, bändin ja yrityksen brändäämisen ja niiden identiteettien yhtäläisyyksiin ja eroihin. Näin työn viitekehyksen eri osat ovat tulleet tutuiksi ja luoneet perustan suunnitteluprosessin ratkaisuille. Kohderyhmän identifiointiin liittyvä problematiikka, suunnittelijan eettinen ja moraalinen vastuu ja ajatus graafikon holistisesta lähestymisestä toimeksiantoon muodostavat pohjan henkilökohtaiselle suunnittelufilosofialleni. Sen määritteleminen on osa opinnäytetyön kokonaisuutta ja olen pyrkinyt noudattamaan sitä prosessin eri vaiheissa. Tämä tulee esille muun muassa tehtävän kokonaisvaltaisena tarkasteluna, tutustumisena Elektraan kattavasti, uusiomateriaalien käyttönä sovelluksissa ja perinteisen kohderyhmämäärittelyn korvaamista soveltamalla prosessidraaman menetelmää. Elektran estetiikasta ja visuaalisen tyylin toteutuksista syntyi tyylikirja, joka toimii työkaluna myös tulevaisuuden toteutuksissa. Bändin ulkomusiikillisen olemuksen tulee olla sopusoinnussa musiikin ja muun toiminnan kanssa, promootion tulee olla omaehtoista ja tyylille uskollista, ja mielellään kustannustehokasta. Keskeinen tekijä tyylimäärittelyssä on joustavuus ja kehittymisen mahdollisuus. Se ei saa lukita tai rajoittaa, mutta sen tulee mahdollistaa monipuolisen materiaalin tuottaminen ja tarpeen tullen myös tyylillinen uusiutuminen. Työn kirjallisessa osassa on käytetty paljon populaarikulttuuriin, viestintään ja markkinointiin, estetiikkaan, postmoderniin aikakauteen jne. liittyviä termejä ja ilmaisuja. Työn monitahoisuuden takia ja lukemisen helpottamiseksi termit ja ilmaisut on määritelty kyseisen kappaleen yhteydessä. Lähteinä on käytetty aihepiirien kirjallisuutta, artikkeleita, haastatteluja, Internetiä sekä yhtä äänitettä, pro gradu tutkielmaa ja draamaprosessin tuloksia. Lähteet on mainittu täydellisinä lähdeluettelossa. Taustatyössä käyttämäni teokset, jotka eivät päätyneet lähteiksi, mutta toimivat innoittajina on mainittu kohdassa âmuu kirjallisuusâ.