Start up -yritysten tehokas sisäinen viestintä yritysten yhteisössä : Start up -yritysten johtajien näkökulma
Kuortti, Emmi (2016)
Kuortti, Emmi
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715806
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715806
Tiivistelmä
Opinnäytetyö rakennettiin opinnäytetyön tekijän mielenkiinnosta sisäistä viestintää, start up -kulttuuria ja siinä ilmenevää yhteisöllisyyttä kohtaan. Tarkempi suunta löytyi, kun opinnäytetyön tekijä otti yhteyttä hyvinvointialojen start up -yritysten yhteisöön, HealthHUBiin, jossa kiinnostus kohtasi toimeksiantajan tarpeen. HealthHUB on nuori, noin yhden vuoden ikäinen, yhteisö, joka tarjoaa jäsenilleen työskentelytilan, tapahtumia ja koulutusta. HealthHUBilla toivottiin, että opinnäytetyössä tutkittaisiin start up -yritysten ja start up -yritysten yhteisön sisäistä viestintää.
Teoriaosuudessa määritellään termit start up -yritys, yhteisö sekä tehokas sisäinen viestintä ja perehdytään erityisesti start up -yrityksen tehokkaaseen sisäiseen viestintään. Opinnäytetyön toinen osa muodostuu HealthHUBin start up -yrityksille tehdystä kyselytutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa oli kvalitatiivisia osioita määrällisen tiedon rikastamiseksi. Lomakkeeseen vastasivat HealthHUB-yhteisön start up -yritysten johtavassa asemassa olevat työntekijät.
Start up -yritysten sisäistä viestintää lähestyttiin viidestä eri näkökulmasta: johtajuus, päätöksenteko, henkilöstöhallinto, viestintäjärjestelmä ja motivaatiotekijät. Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat olivat keskimäärin tyytyväisiä yritysten sisäiseen viestintään, mutta yleinen tietoisuus sisäisen viestinnän vaikutustavoista oli heikkoa. Tutkituissa start up -yrityksissä voidaan kiinnittää enemmän huomiota vuorovaikutukseen yrityksen vision, mission ja tavoitteiden ympärillä, positiiviseen palautteenannon kulttuuriin sekä käytössä oleviin viestinnän kanaviin. Start up -yritysten sisäiseen viestintään liittyviä teemoja voidaan kehittää osallistavalla workshop-tapahtumalla, joka parantaa sisäisen viestinnän suunnitelmallisuutta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yhteisön tilat, tapahtumat ja ilmapiiri vaikuttavat yhteisön jäsenten sisäiseen viestintään. HealthHUBin start up -yrityksissä mielipiteet yhteisöstä olivat positiivisia, mutta yhteisön sisäinen viestintä ei vaikuttanut start up -yrityksiin kovin laajasti. Mahdollisuus syvempään yhteistyöhön voisi syntyä erisisältöisistä tapahtumista, jalostamalla nykyisiä työtiloja tai tarkemmalla viestinnän kanavien käytöllä.
Teoriaosuudessa määritellään termit start up -yritys, yhteisö sekä tehokas sisäinen viestintä ja perehdytään erityisesti start up -yrityksen tehokkaaseen sisäiseen viestintään. Opinnäytetyön toinen osa muodostuu HealthHUBin start up -yrityksille tehdystä kyselytutkimuksesta. Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa oli kvalitatiivisia osioita määrällisen tiedon rikastamiseksi. Lomakkeeseen vastasivat HealthHUB-yhteisön start up -yritysten johtavassa asemassa olevat työntekijät.
Start up -yritysten sisäistä viestintää lähestyttiin viidestä eri näkökulmasta: johtajuus, päätöksenteko, henkilöstöhallinto, viestintäjärjestelmä ja motivaatiotekijät. Tutkimuksessa ilmeni, että vastaajat olivat keskimäärin tyytyväisiä yritysten sisäiseen viestintään, mutta yleinen tietoisuus sisäisen viestinnän vaikutustavoista oli heikkoa. Tutkituissa start up -yrityksissä voidaan kiinnittää enemmän huomiota vuorovaikutukseen yrityksen vision, mission ja tavoitteiden ympärillä, positiiviseen palautteenannon kulttuuriin sekä käytössä oleviin viestinnän kanaviin. Start up -yritysten sisäiseen viestintään liittyviä teemoja voidaan kehittää osallistavalla workshop-tapahtumalla, joka parantaa sisäisen viestinnän suunnitelmallisuutta.
Tutkimuksessa kävi ilmi, että yhteisön tilat, tapahtumat ja ilmapiiri vaikuttavat yhteisön jäsenten sisäiseen viestintään. HealthHUBin start up -yrityksissä mielipiteet yhteisöstä olivat positiivisia, mutta yhteisön sisäinen viestintä ei vaikuttanut start up -yrityksiin kovin laajasti. Mahdollisuus syvempään yhteistyöhön voisi syntyä erisisältöisistä tapahtumista, jalostamalla nykyisiä työtiloja tai tarkemmalla viestinnän kanavien käytöllä.