Nuorten kokemuksia ryhmätoiminnasta ja sen merkityksestä yhteisöllisyyden kokemukseen koulussa
Perttunen, Petra; Ahlqvist, Riina (2016)
Perttunen, Petra
Ahlqvist, Riina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715814
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110715814
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kuvata yläkoululaisten nuorten kokemuksia ryhmätoiminnasta ja sen merkityksestä yhteisöllisyyden kokemukseen koulussa sekä saada ideoita kuinka ryhmätoimintaa voisi kehittää. Tärkeimpänä teoreettisena taustana oli yhteisöllisyys ja ryhmätoiminta koulussa. Tunne yhteisöllisyydestä syntyy ryhmänjäsenten välisestä vuorovaikutuksesta ja ryhmässä tapahtuvan toiminnan kautta. Ryhmätoiminnan avulla ihminen saa mahdollisuuden tuntea kuuluvansa laajempaan yhteisöön. Tässä opinnäytetyössä laajemmalla yhteisöllä tarkoitettiin koulua. Lisäksi käytiin yleisesti läpi oppilashuoltolakia ja sen vaikutusta koulukuraattorin työhön. Uudessa oppilas –ja opiskelijahuoltolaissa painotetaan ennaltaehkäisevää ja yhteisöllisyyttä lisäävää työtä kouluissa.
Kyseessä oli laadullinen tutkielma, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa nuorta helsinkiläisessä yläkoulussa. Nuoret olivat kuluneen lukuvuoden aikana osallistuneet koulun järjestämään ryhmätoimintaan. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että ryhmässä tapahtuva toiminta ja ohjaajien antama tuki koettiin merkittävänä. Ryhmätoimintaan osallistumisen myötä nuoret kokivat kouluun tulemisen helpottuneen, keskittymisen parantuneen ja näiden kautta nuoret olivat pystyneet nostamaan kouluarvosanojaan. Lisäksi he olivat oppineet uusia taitoja, kuten muiden ryhmänjäsenten kuuntelemista. Nuoret tutustuivat paremmin ohjaajiinsa ryhmien kautta ja siten vaikeista asioista keskusteleminen heidän kanssaan koettiin helpompana. Nuoret kokivat edellä mainittujen asioiden vaikuttaneen tunteeseen kouluyhteisöön kuulumisessa. Nuoret toivat myös esiin kehittämisehdotuksina erilaisten koulunkäyntiin kannustavien ja tukea antavien ryhmien ylläpitämisen myös jatkossa sekä niiden lisäämisen eri luokka-asteille. Nuorilta saatujen vastausten pohjalta yhteistyökoulumme sai uutta näkökulmaa ryhmätoiminnastaan.
Opinnäytetyömme antaa muille kouluille ja alalla työskenteleville sysäyksen pohtia, mikä merkitys ryhmätoiminnalla on nuorille ja yhteisöllisyyden kokemukseen koulussa. Lisäksi tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää suunniteltaessa ryhmätoimintaa ja kouluviihtyvyyttä parantaessa.
Kyseessä oli laadullinen tutkielma, jonka aineisto kerättiin haastattelemalla kahdeksaa nuorta helsinkiläisessä yläkoulussa. Nuoret olivat kuluneen lukuvuoden aikana osallistuneet koulun järjestämään ryhmätoimintaan. Haastattelut toteutettiin teemahaastatteluina. Kerätty aineisto litteroitiin ja aineisto analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Opinnäytetyön tulokset osoittavat, että ryhmässä tapahtuva toiminta ja ohjaajien antama tuki koettiin merkittävänä. Ryhmätoimintaan osallistumisen myötä nuoret kokivat kouluun tulemisen helpottuneen, keskittymisen parantuneen ja näiden kautta nuoret olivat pystyneet nostamaan kouluarvosanojaan. Lisäksi he olivat oppineet uusia taitoja, kuten muiden ryhmänjäsenten kuuntelemista. Nuoret tutustuivat paremmin ohjaajiinsa ryhmien kautta ja siten vaikeista asioista keskusteleminen heidän kanssaan koettiin helpompana. Nuoret kokivat edellä mainittujen asioiden vaikuttaneen tunteeseen kouluyhteisöön kuulumisessa. Nuoret toivat myös esiin kehittämisehdotuksina erilaisten koulunkäyntiin kannustavien ja tukea antavien ryhmien ylläpitämisen myös jatkossa sekä niiden lisäämisen eri luokka-asteille. Nuorilta saatujen vastausten pohjalta yhteistyökoulumme sai uutta näkökulmaa ryhmätoiminnastaan.
Opinnäytetyömme antaa muille kouluille ja alalla työskenteleville sysäyksen pohtia, mikä merkitys ryhmätoiminnalla on nuorille ja yhteisöllisyyden kokemukseen koulussa. Lisäksi tätä opinnäytetyötä voi hyödyntää suunniteltaessa ryhmätoimintaa ja kouluviihtyvyyttä parantaessa.