In Awe
Frantti, Anu (2008)
Frantti, Anu
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tässä kirjassa esittelen opinnäytetyöni, joka sisältää showroom- konseptisuunnitelman Awe-vaatemerkille. Awe on naistenvaatesuunnitteluun keskittynyt yritys, joka tarjoaa lisäksi mm. muotoilukonsultointia muille yrityksille. Awe on uusi, ennakkoluuloton ja innovatiivinen vaatemerkki, jonka ensimmäinen mallisto on tarkoitus lanseerata keväällä 2009. Awe haluaa alusta alkaen rakentaa asiakkaalleen selkeän mielikuvan tuotemerkistä, ja showroom on yksi hyvä keino tuoda esille yritystä ja sen edustamaa arvomaailmaa. Erityisvaatimuksena showroomille oli mahdollisuus tunnelman muuntautumiselle jokaisen uuden malliston myötä. Lisäksi suunnitelman esillepanojärjestelmän idean tuli olla sovellettavissa erinlaisiin tiloihin ja muihin tilaisuuksiin, jossa merkki on esillä, esimerkiksi messuilla. Työni tutkimusosiossa esittelen aluksi Awen yrityksenä ja tarkastelen sen jälkeen mm. yritysilmeen ja imagon merkitystä tuotemerkille. Koska yritys on uusi ja ensimmäinen mallisto ei ole vielä täysin valmistunut, lähti suunnittelu liikkeelle mielikuvien luomisella yrityksestä ja sen tuotteesta, tarkastelemalla jo olemassa olevaa materiaalia Awesta ja käymällä läpi useita keskusteluja Awen suunnittelijoiden kanssa. Pohdin työssäni myös tämän asetelman luomia haasteita yrityksen visuualista ilmettä rakentaessa. Seuraavaksi kävin läpi mm. myymälä- ja showroomsuunnittelun historiaa ja pohdin lisäksi yleisesti showroomin roolia yrityksessä. Tilan ja ympäristön kokeminen ja siihen liittyvän aineiston tutkiminen oli myös hyvä lähtökohta, kun lähdin suunnittelemaan tilaa, jonka yksi tärkeimmistä tarkoituksista oli, tuotteiden ja yrityksen edustamisen lisäksi, tuottaa asikkaalle miellyttäviä ja elämyksellisiä kokemuksia Awen parissa. Halusin ehdottomasti löytää työssäni jonkin uudenlaisen näkökulman tuotteiden esilletuomiselle ja toteuttaa sen tavalla joka olisi awemaisella tavalla hyvin ennakkoluulotonta. Tämän vuoksi tein mm. tuotevalaistukseen liittyvän kokeilun valokuvausstudiossa. Siitä saamieni tulosten pohjalta etenin suunnitteluvaiheeseen, jonka esittelen kirjassa vaihe vaiheelta mm. luonnoksia, visualisointeja ja muuta kuvallista materiaalia apuna käyttäen. Viimeisessä osassa päästään valmiiseen suunnitelmaan, joka sisältää mm. esillepanojärjestelmän ja muiden tilaan liittyvien toimintojen ratkaisut.