Digitaalisen markkinoinnin kehittäminen talonrakennusalan yrityksessä
Valta, Kiira (2016)
Valta, Kiira
Kajaanin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815878
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110815878
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoite oli digitaalisen markkinoinnin kehittäminen talonrakennusalan yrityksessä. Työ toteutettiin toiminnallisena projektina, jossa kehitettiin yrityksen digitaalista markkinointia kokonaisuutena. Kehitystyö kattoi yrityksen löydettävyyden varmistamisen, verkkosivujen konversio-ohjauksen parantamisen, toimivan hakukonemarkkinoinnin rakentamisen ja asiakkaiden sitouttamisen välineeksi sisältöstrategian luomisen yrityksen digitaalisiin kanaviin. Kehittämistyön tarkoituksena oli tuottaa digitaalisiin kanaviin strategiset toimintatavat, joilla saataisiin lisättyä liidejä myyntisuppiloon ja yrityksen markkinoinnin piiriin, sekä tutkia mikä vaikutus projektin aikana tehdyillä muutoksilla oli yrityksen verkkoliikenteeseen.
Opinnäytetyön teoriaosio koostuu digitaalisen markkinoinnin teoriasta ja käsitteistä, sekä hakusanamarkkinoinnin, Facebook-markkinoinnin ja web-analytiikan käsitteistä. Opinnäytetyö sisältää digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelman, kehitystyön kuvauksen ja tulosten analysoinnin sekä yrityksen digitaalisen markkinoinnin seuraavien kehityskohteiden määrittelyn.
Yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittämistyö perustuu Juslénin Nettimarkkinoinnin karttakirjassa (2011) esitettyyn malliin, jossa digitaalisen markkinoinnin menestystekijöiksi on linjattu arvolupaus, konversioon ohjaavat kotisivut, huomionarvoinen sisältö, löydettävyys, asiakassuhteiden luomiseen tähtäävien välineiden käyttäminen sekä tulosten mittaaminen ja analysointi. Kehittämistyön aikana määriteltiin yritykselle sisältöstrategia, sen pohjalta luotiin sisällön tuotannon työkaluksi sisältökalenteri ja aloitettiin suunnitelman mukaisen sisällön tuottaminen yrityksen digitaalisiin kanaviin. Kehittämistyön aikana aloitettiin myös Facebook-mainonta ja hakusanamarkkinointi.
Kehittämistyön aikana yrityksen verkkoliikenne kasvoi, kuten myös konversioiden eli liidien määrä. Kehittämistyö onnistui, koska annettuun vuositavoitteeseen tullaan pääsemään liidien määrän osalta. Tärkeimpänä työn onnistumisen kriteerinä yrityksessä pidettiin liidien määrän lisääntymistä.
Tässä työssä käytettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää myös muiden pk-yritysten verkkosivuille liikenteen lisäämiseen. Vaikutukset kuitenkin ovat ala- ja yrityskohtaisia.
Opinnäytetyön teoriaosio koostuu digitaalisen markkinoinnin teoriasta ja käsitteistä, sekä hakusanamarkkinoinnin, Facebook-markkinoinnin ja web-analytiikan käsitteistä. Opinnäytetyö sisältää digitaalisen markkinoinnin kehittämissuunnitelman, kehitystyön kuvauksen ja tulosten analysoinnin sekä yrityksen digitaalisen markkinoinnin seuraavien kehityskohteiden määrittelyn.
Yrityksen digitaalisen markkinoinnin kehittämistyö perustuu Juslénin Nettimarkkinoinnin karttakirjassa (2011) esitettyyn malliin, jossa digitaalisen markkinoinnin menestystekijöiksi on linjattu arvolupaus, konversioon ohjaavat kotisivut, huomionarvoinen sisältö, löydettävyys, asiakassuhteiden luomiseen tähtäävien välineiden käyttäminen sekä tulosten mittaaminen ja analysointi. Kehittämistyön aikana määriteltiin yritykselle sisältöstrategia, sen pohjalta luotiin sisällön tuotannon työkaluksi sisältökalenteri ja aloitettiin suunnitelman mukaisen sisällön tuottaminen yrityksen digitaalisiin kanaviin. Kehittämistyön aikana aloitettiin myös Facebook-mainonta ja hakusanamarkkinointi.
Kehittämistyön aikana yrityksen verkkoliikenne kasvoi, kuten myös konversioiden eli liidien määrä. Kehittämistyö onnistui, koska annettuun vuositavoitteeseen tullaan pääsemään liidien määrän osalta. Tärkeimpänä työn onnistumisen kriteerinä yrityksessä pidettiin liidien määrän lisääntymistä.
Tässä työssä käytettyjä menetelmiä voidaan hyödyntää myös muiden pk-yritysten verkkosivuille liikenteen lisäämiseen. Vaikutukset kuitenkin ovat ala- ja yrityskohtaisia.