Välipalamyynnin kehittymisen seuranta ja tilausprosessin kehittäminen
Varpula, Mika (2016)
Varpula, Mika
Vaasan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015990
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111015990
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli seurata välipalamyyntiä kolmessa Vaasassa toimivassa R-kioskissa kolmen kuukauden ajan ja kehittää niiden välipalatuotteiden tilausprosessia. Tutkimuskysymyksinä oli, onko myynti kehittynyt, miten se on kehittynyt tänä aikana ja miten paljon tuotteita tulisi tilata, jotta niitä olisi riittävästi. Tulosten perusteella laadittiin tilausprosessin kehittämiseksi tilauspohjamalli välipalatuotteista jokaiselle kioskille, joita kauppias pystyy hyödyntämään tilatessaan tuotteita tulevaisuudessa. R-kioskeilla oli alkanut kattava välipalamyynti, jota kioskiketju tuki hyvittämällä kioskikauppiaille hävikkiin menneet elintarvikkeet kolmen kuukauden ajalta. Hyvityskampanjan tarkoituksena oli kannustaa kauppiaita pitämään hyllyt täynnä jatkuvasti, ilman pelkoa hävikistä aiheutuneista kustannuksista. Näin uusi myyntialue sai mahdollisimman hyvän alun jokaisessa ketjun kioskissa Suomessa. Työssä käsiteltiin elintarvikekauppaa Suomessa, tilausprosessin kehittämistä, kannattavuutta ja myynninedistämistä. Aineistoina toimivat viikoittaiset tuotemyyntiraportit kolmelta kuukaudelta kolmesta kioskista. Työssä pohdittiin miten eri tekijät vaikuttavat kioskien kannattavuuteen ja välipalamyynnin kehittymiseen. Pohdinnan aiheena oli myös kioskialan tulevaisuus kaupan alan murroksessa. Myynti kehittyi hyvin kaikilla kioskeilla, ja suurin osa uusista tuotteista meni kaupaksi hyvin. Vetokannaksella oli tutkimuksen perusteella suurin välipalamyynti, mutta asiakasmääriin verrattuna välipalat olivat suosituimpia Huutoniemen kioskilla. Tämä saattaa johtua siitä, että Huutoniemi tavoittaa sijaintinsa vuoksi paremmin matkaajia, kun taas Vetokannaksen ja Vöyrinkadun kioskit ovat hieman syrjässä. Kaikkia tekijöitä myynnin kehittymisessä on mahdoton ottaa huomioon tasapuolisesti, kuten esimerkiksi myyjän panostus tuotteiden myymiseen ja tuotteiden saatavuus ajoittain.