Rekrytoinnin kehittäminen palvelumuotoilun menetelmillä : Case OP Ryhmä
Laakso, Minna (2016)
Laakso, Minna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316098
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111316098
Tiivistelmä
OP Ryhmän tavoitteena on olla finanssialan suosituin työnantaja ja palvelumuotoilun edelläkävijä. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten palvelumuotoilun menetelmiä voitiin hyödyntää OP Ryhmän rekrytoinnin kehittämisessä. Lisäksi tutkimuksessa kartoitettiin OP Ryhmän rekrytointiprosessin nykytila sekä rekrytoinnin laatu ja työnantajakuva työnhakijan kokemana.
Teoriaosuus koostui rekrytoinnista sekä sen suhteesta palveluun ja palvelumuotoiluun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla OP Ryhmän rekrytointiprosessin kehittämistä palvelumuotoilijoiden johdolla ja haastattelemalla OP Ryhmän työnhakijoita. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi rekrytointiprosessin nykytilan kuvaus Service blueprint -kaaviona ja tarkempi kuvaus työnhakijan rekrytointipolusta, joka muodostui kahdeksasta rekrytoinnin tuokiosta. Työnantajakuvaa tutkittiin OP Ryhmän tarjoamien työolosuhteiden, johtamisen, työn ja työyhteisön näkökulmasta. Rekrytoinnin laatua tarkasteltiin teknisen, toiminnallisen ja vuorovaikutuslaadun kautta. Työnhakijat kokivat OP Ryhmän työnantajakuvan ja rekrytoinnin laadun hyväksi. Kehittämiskohteeksi nousi rekrytointiprosessin hallinta ja rekrytointiprosessin vaiheista tiedottaminen. Palvelumuotoilun menetelmiä rekrytoinnin kehittämisessä pidettiin toimivina ja inspiroivina. Haasteelliseksi koettiin siirtyminen suunnitteluvaiheesta palvelun toteutukseen tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla OP Ryhmän on mahdollista parantaa rekrytointikokemusta ja rekrytoinnin laatua. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös uusien rekrytointipalveluiden kehittämisessä.
Teoriaosuus koostui rekrytoinnista sekä sen suhteesta palveluun ja palvelumuotoiluun. Tutkimus toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Aineisto kerättiin havainnoimalla OP Ryhmän rekrytointiprosessin kehittämistä palvelumuotoilijoiden johdolla ja haastattelemalla OP Ryhmän työnhakijoita. Aineiston analysoinnissa käytettiin sisällön analyysia.
Tutkimuksen tuloksena syntyi rekrytointiprosessin nykytilan kuvaus Service blueprint -kaaviona ja tarkempi kuvaus työnhakijan rekrytointipolusta, joka muodostui kahdeksasta rekrytoinnin tuokiosta. Työnantajakuvaa tutkittiin OP Ryhmän tarjoamien työolosuhteiden, johtamisen, työn ja työyhteisön näkökulmasta. Rekrytoinnin laatua tarkasteltiin teknisen, toiminnallisen ja vuorovaikutuslaadun kautta. Työnhakijat kokivat OP Ryhmän työnantajakuvan ja rekrytoinnin laadun hyväksi. Kehittämiskohteeksi nousi rekrytointiprosessin hallinta ja rekrytointiprosessin vaiheista tiedottaminen. Palvelumuotoilun menetelmiä rekrytoinnin kehittämisessä pidettiin toimivina ja inspiroivina. Haasteelliseksi koettiin siirtyminen suunnitteluvaiheesta palvelun toteutukseen tulevaisuudessa.
Tulosten perusteella annettiin kehittämisehdotuksia, joiden avulla OP Ryhmän on mahdollista parantaa rekrytointikokemusta ja rekrytoinnin laatua. Tutkimuksen tuloksia voidaan hyödyntää myös uusien rekrytointipalveluiden kehittämisessä.