HURMOSTA PEREHDYTYKSEEN : Iloa ja innostusta nuoren työntekijän perehdytykseen PowerParkissa
Korvenpää, Leena (2016)
Korvenpää, Leena
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416121
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tuoda esiin ideoita ja välineitä nuoren kesätyöntekijän perehdytykseen ja työn aloitukseen PowerPark huvivaltiossa. Opinnäytetyön taustalla oli HURMOS-hanke ja toimeksiantajana työssä oli PowerPark. Tutkimuksellinen kehitystyö oli rajattu huvipuiston kesätyöntekijöiden yleiseen perehdytykseen, johon haluttiin löytää ideoita ja kehityskohteita, nuoren eli z-sukupolven näkökulmasta. Tutkimus- ja kehittämistehtävässä kartoitettiin teoriatiedon, innovaatiotyöpajan ja haastattelujen avulla kokemuksia erilaisista välineistä ja menetelmistä, jotka sopivat nuoren työntekijän perehdytykseen.
Tutkimusmenetelminä työssä sovellettiin palvelumuotoilua ja tapaustutkimusta. Kirjallisuuden avulla löytyi tutkimustietoa älykkäästä johtamisesta, huumorin ja innostuksen vaikutuksesta työilmapiiriin ja tuloksen tekemiseen, nuoren sukupolven näkökulmaa unohtamatta. Keskeisenä työmenetelmänä oli palvelumuotoilun ideatyöpaja, jossa persoonakuvausten, unelmapuun ja Learning cafén avulla kerättiin aineistoa ideoihin. PowerPark yrityksen yleiseen perehdytysmateriaaliin tutustumalla ja haastattelujen avulla seurattiin perehdyttämisen onnistumista kesätyöntekijän näkökulmasta. Haastattelujen avulla saatiin kokemustietoa kesätyöntekijän kesätyöhön ja perehdyttämiseen liittyvistä seikoista.
Ideatyöpajan ja tutkimuksen avulla syntyi ”Three Rules for Super Fun in PowerPark” -ohjeet, jotka ovat sovellettavissa useisiin asiakaskohtaamisiin erilaisissa toimintaympäristöissä. Työilmapiirillä, työntekijöiden keskinäisellä luottamuksella ja omalla työtiimillä on vahva vaikutus asiakaskokemuk-sen syntymiseen. Selkeiden ohjeiden ja hyvien toimintatapojen esiin tuomisella tavoiteltiin positiivista työilmapiiriä, joka välittyisi myös huvivaltion asiakkaille hyvänä asiakaskokemuksena. Selkeitä ja ytimekkäitä ohjeita voidaan kokeilla ja täydentää sekä kehittää edelleen tulevina vuosina. Tutkimuskysymyksiin löytyi vastauksia ja kehitystyö jatkuu muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa asiakas on kuningas, ja asiakkaan ikimuistoista elämystä tavoitellaan – huumoria ja iloa unohtamatta.
Tutkimusmenetelminä työssä sovellettiin palvelumuotoilua ja tapaustutkimusta. Kirjallisuuden avulla löytyi tutkimustietoa älykkäästä johtamisesta, huumorin ja innostuksen vaikutuksesta työilmapiiriin ja tuloksen tekemiseen, nuoren sukupolven näkökulmaa unohtamatta. Keskeisenä työmenetelmänä oli palvelumuotoilun ideatyöpaja, jossa persoonakuvausten, unelmapuun ja Learning cafén avulla kerättiin aineistoa ideoihin. PowerPark yrityksen yleiseen perehdytysmateriaaliin tutustumalla ja haastattelujen avulla seurattiin perehdyttämisen onnistumista kesätyöntekijän näkökulmasta. Haastattelujen avulla saatiin kokemustietoa kesätyöntekijän kesätyöhön ja perehdyttämiseen liittyvistä seikoista.
Ideatyöpajan ja tutkimuksen avulla syntyi ”Three Rules for Super Fun in PowerPark” -ohjeet, jotka ovat sovellettavissa useisiin asiakaskohtaamisiin erilaisissa toimintaympäristöissä. Työilmapiirillä, työntekijöiden keskinäisellä luottamuksella ja omalla työtiimillä on vahva vaikutus asiakaskokemuk-sen syntymiseen. Selkeiden ohjeiden ja hyvien toimintatapojen esiin tuomisella tavoiteltiin positiivista työilmapiiriä, joka välittyisi myös huvivaltion asiakkaille hyvänä asiakaskokemuksena. Selkeitä ja ytimekkäitä ohjeita voidaan kokeilla ja täydentää sekä kehittää edelleen tulevina vuosina. Tutkimuskysymyksiin löytyi vastauksia ja kehitystyö jatkuu muuttuvassa toimintaympäristössä, jossa asiakas on kuningas, ja asiakkaan ikimuistoista elämystä tavoitellaan – huumoria ja iloa unohtamatta.