Perehdyttämisen kehittäminen Dingle Oy:ssä
Mikkonen, Sanna (2016)
Mikkonen, Sanna
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116054
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona Dingle Oy:lle. Työn aiheena on Dingle Oy:n perehdyttämisen kehittäminen. Opinnäytetyön tekeminen aloitettiin keväällä 2016 ja se valmistui loppusyksystä 2016.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut opinnäytetyötä aloitettaessa määriteltyä perehdytysprosessia, minkä vuoksi laatu erityisesti esimiesten toteuttamissa perehdyttämisissä vaihteli organisaatiossa suuresti. Koska esimiesten vetämää perehdyttämistä ei oltu mitenkään määritelty, oli esimiehillä vapaus ja toisaalta suuri vastuu perehdyttää tulokas kuten he parhaaksi näkivät. Tämä saattoi johtaa myös esimiehen vetämän perehdyttämisen laiminlyöntiin. Opinnäytetyö keskittyy näiden ongelmien ratkaisemiseen.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi opinnäytetyössä toteutettiin pienimuotoinen laadullinen kyselytutkimus. Kyselyt laadittiin sekä yrityksen esimiesasemassa työskenteleville henkilölle että 11 viimeksi palkatulle työntekijälle. Tutkimuksessa kysyttiin esimiesten ja työtekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä esimiesten toteuttamasta perehdyttämisestä sekä ideoita ja ajatuksia sen kehittämiseksi. Kyselyn vastauksia hyödynnettiin produktien laadinnassa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jossa toimeksiantajayritykselle tuotettiin perehdytysprosessikaavio ja perehdyttämisen työkalupakki esimiesten käyttöön. Prosessikaavio havainnollistaa perehdyttämisen kokonaisuutta ja sen eri osa-alueita. Yksi näistä osa-alueista on esimiehen toteuttama perehdyttäminen. Esimiesten perehdyttämisen työkalupakin avulla esimies osallistuu tulokkaan perehdyttämiseen aina tulokkaan vastaanotosta koeajan päättymistä edeltävään viimeiseen seurantakeskusteluun asti.
Perehdyttämisen työkalupakki sisältää myös opinnäytetyössä tuotetut perehdyttämisen seurantakeskustelun rungon ja arviointikyselyn. Seurantakeskustelurunko toimii esimiehen apuna ensimmäisessä seurantakeskustelussa, joka pidetään noin kuukauden kuluttua tulokkaan ensimmäisestä päivästä ja jossa käydään läpi muun muassa tulokkaan sopeutumista työhön, työyhteisöön ja organisaatioon. Tulokas vastaa koko perehdytysprosessin lopuksi perehdyttämisen arviointikyselyyn, jossa tulokas pääsee arvioimaan perehdyttämisessä onnistumista ja antamaan palautetta ja ideoita sen kehittämiseksi.
Toimeksiantajayrityksellä ei ollut opinnäytetyötä aloitettaessa määriteltyä perehdytysprosessia, minkä vuoksi laatu erityisesti esimiesten toteuttamissa perehdyttämisissä vaihteli organisaatiossa suuresti. Koska esimiesten vetämää perehdyttämistä ei oltu mitenkään määritelty, oli esimiehillä vapaus ja toisaalta suuri vastuu perehdyttää tulokas kuten he parhaaksi näkivät. Tämä saattoi johtaa myös esimiehen vetämän perehdyttämisen laiminlyöntiin. Opinnäytetyö keskittyy näiden ongelmien ratkaisemiseen.
Lähtötilanteen kartoittamiseksi opinnäytetyössä toteutettiin pienimuotoinen laadullinen kyselytutkimus. Kyselyt laadittiin sekä yrityksen esimiesasemassa työskenteleville henkilölle että 11 viimeksi palkatulle työntekijälle. Tutkimuksessa kysyttiin esimiesten ja työtekijöiden kokemuksia ja mielipiteitä esimiesten toteuttamasta perehdyttämisestä sekä ideoita ja ajatuksia sen kehittämiseksi. Kyselyn vastauksia hyödynnettiin produktien laadinnassa.
Opinnäytetyö on toiminnallinen työ, jossa toimeksiantajayritykselle tuotettiin perehdytysprosessikaavio ja perehdyttämisen työkalupakki esimiesten käyttöön. Prosessikaavio havainnollistaa perehdyttämisen kokonaisuutta ja sen eri osa-alueita. Yksi näistä osa-alueista on esimiehen toteuttama perehdyttäminen. Esimiesten perehdyttämisen työkalupakin avulla esimies osallistuu tulokkaan perehdyttämiseen aina tulokkaan vastaanotosta koeajan päättymistä edeltävään viimeiseen seurantakeskusteluun asti.
Perehdyttämisen työkalupakki sisältää myös opinnäytetyössä tuotetut perehdyttämisen seurantakeskustelun rungon ja arviointikyselyn. Seurantakeskustelurunko toimii esimiehen apuna ensimmäisessä seurantakeskustelussa, joka pidetään noin kuukauden kuluttua tulokkaan ensimmäisestä päivästä ja jossa käydään läpi muun muassa tulokkaan sopeutumista työhön, työyhteisöön ja organisaatioon. Tulokas vastaa koko perehdytysprosessin lopuksi perehdyttämisen arviointikyselyyn, jossa tulokas pääsee arvioimaan perehdyttämisessä onnistumista ja antamaan palautetta ja ideoita sen kehittämiseksi.