Enemmän sisältöä, vähemmän logistiikkaa : Työntekijöiden näkemyksiä sisältöjen avaamisen osaamisesta HeRoLa -kirjastoissa
Räisänen, Jukka (2016)
Räisänen, Jukka
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515759
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110515759
Tiivistelmä
Helsingin kaupunginkirjastossa toteutetaan parhaillaan suuria logistiikkaan ja itsepalvelun lisäämiseen liittyviä uudistuksia. Kaupunginkirjaston on tarkoitus siirtyä niin sanottuun kelluvaan kokoelmaan vuoden 2017 aikana. Näillä muutoksilla pyritään vapauttamaan henkilökunnan työaikaa mekaanisista tehtävistä, kuten kuorman käsittelystä ja varausten ojentelusta. Logistiikasta vapautuvaa työaikaa on kaupunginkirjaston toimintasuunnitelman ja johdon linjausten mukaisesti tarkoituksena käyttää sisältötyöhön, asiakkaiden kohtaamiseen sekä sisältöjen avaamisen eri tapoihin ja lukemaan innostamiseen.
Tutkimuksessa selvitetään Helsingin kaupunginkirjastoon kuuluvan Herttoniemen, Roihuvuoren ja Laajasalon kirjastojen muodostaman HeRoLa-kolmoiskirjaston henkilökunnan näkemyksiä sisältöjen avaamisen merkityksestä ja siinä tarvittavista taidoista. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on osaamisen johtamisen prosessimalli ja tutkimusmenetelmänä käytetään ryhmähaastatteluina toteutettuja henkilökunnan teemahaastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella HeRoLa-kirjastojen henkilökunta kaipaa tarkempia määritelmiä sisällön avaamisen ja lukemisen edistämisen keinoista. Sisällön avaamiseen liittyvien palveluiden selkeä konseptointi voisi auttaa henkilökuntaa merkittävästi sisällön avaamisen toteuttamisessa sekä sen uusien muotojen käyttöönottamisessa. Pedagogisia ja esiintymiseen liittyviä taitoja pidettiin tärkeinä ja niiden merkityksen nähtiin kasvavan niin sisältöjen avaamisessa kuin muussakin kirjastotyössä. Myös kirjallisuuden tuntemus koettiin sisältöjen avaamisen keskeiseksi taidoksi, jonka hallitseminen tarvitsee jatkuvaa päivitystä.
Tutkimuksessa selvitetään Helsingin kaupunginkirjastoon kuuluvan Herttoniemen, Roihuvuoren ja Laajasalon kirjastojen muodostaman HeRoLa-kolmoiskirjaston henkilökunnan näkemyksiä sisältöjen avaamisen merkityksestä ja siinä tarvittavista taidoista. Teoreettisena viitekehyksenä tutkimuksessa on osaamisen johtamisen prosessimalli ja tutkimusmenetelmänä käytetään ryhmähaastatteluina toteutettuja henkilökunnan teemahaastatteluja.
Tutkimustulosten perusteella HeRoLa-kirjastojen henkilökunta kaipaa tarkempia määritelmiä sisällön avaamisen ja lukemisen edistämisen keinoista. Sisällön avaamiseen liittyvien palveluiden selkeä konseptointi voisi auttaa henkilökuntaa merkittävästi sisällön avaamisen toteuttamisessa sekä sen uusien muotojen käyttöönottamisessa. Pedagogisia ja esiintymiseen liittyviä taitoja pidettiin tärkeinä ja niiden merkityksen nähtiin kasvavan niin sisältöjen avaamisessa kuin muussakin kirjastotyössä. Myös kirjallisuuden tuntemus koettiin sisältöjen avaamisen keskeiseksi taidoksi, jonka hallitseminen tarvitsee jatkuvaa päivitystä.