Työntekijöiden kokemuksia Oulu Sote Labs -hankkeen moniammatillisesta pilotista varhaisen tuen keinona : Oulun kaupungin päiväkodissa
Huotari, Maija; Juola, Iitu; Kontio, Ella (2016)
Huotari, Maija
Juola, Iitu
Kontio, Ella
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416135
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111416135
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla erään Oulun kaupungin päiväkodin työntekijöiden kokemuksia osallistumisestaan Oulu Sote Labs –hankkeen moniammatillisen pilotin toimintaan keväällä 2016. Tavoitteena opinnäytetyössämme on hankkia tietoa moniammatillisen pilottitoiminnan merkityksestä lasten sosiaalisten taitojen ja leikkitaitojen kehityksen tukemisessa kyseisen päiväkodin työntekijöiden kokemana. Lisäksi toivomme, että pilotin toiminnasta nousseita työntekijöiden kehittämisideoita hyödyntäen toimintaa voidaan kehittää jatkossa, sekä lisätä toimintamallin tunnettavuutta.
Opinnäytetyömme tietoperusta rakentuu esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen liittyvän käsitteistön ympärille. Tietoperustassamme kuvaamme erityisesti varhaista tukea, moniammatillista yhteistyötä sekä ekokulttuurista näkökulmaa osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen työ, jossa tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Ryhmämuotoiseen teemahaastatteluun osallistui kolme lastentarhanopettajaa, jotka työskentelivät toiminnan kohteena olleissa esiopetusryhmissä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Raportointivaiheessa opinnäytetyön tulokset koostettiin tutkimuskysymyksiin pohjautuvien teemojen mukaan.
Tulosten perusteella moniammatillinen pilottitoiminta koettiin hyvänä keinona tukea lasten sosiaalisia taitoja ja leikkitaitoja. Tärkeänä asiana taitojen kehittymisen kannalta nähtiin toiminnan mahdollistama pienryhmä- ja parityöskentely, jossa lapset ovat vuorovaikutuksessa keskenään sekä kontaktin luominen myös päiväkodin ulkopuolisiin, lapsille vieraampiin aikuisiin. Tulosten luotettavuuden kannalta haasteelliseksi nähtiin lapsen normaalin kasvun ja kehityksen, sekä lapsen muun lähiympäristön vaikutus tapahtuneisiin muutoksiin. Suurimmaksi kehityshaasteeksi koettiin yhteistyön selkiyttäminen eri toimijoiden välillä.
Toivomme opinnäytetyömme lisäävän toimintamallin tunnettavuutta. Näkyvyyden avulla voidaan löytää työntekijöitä, jotka ovat valmiita panostamaan toimintamallin kehittämiseen. Ihannetilanteessa toimintamallista voidaan jatkossa muodostaa opintojakso, tai se voidaan ottaa osaksi ammattikorkeakouluopintoihin liittyvää ammattiharjoittelua.
Opinnäytetyömme tietoperusta rakentuu esiopetukseen ja varhaiskasvatukseen liittyvän käsitteistön ympärille. Tietoperustassamme kuvaamme erityisesti varhaista tukea, moniammatillista yhteistyötä sekä ekokulttuurista näkökulmaa osana varhaiskasvatusta ja esiopetusta.
Opinnäytetyömme on laadullinen eli kvalitatiivinen työ, jossa tarvittava aineisto kerättiin teemahaastattelulla. Ryhmämuotoiseen teemahaastatteluun osallistui kolme lastentarhanopettajaa, jotka työskentelivät toiminnan kohteena olleissa esiopetusryhmissä. Haastatteluaineisto litteroitiin ja aineiston analyysimenetelmänä käytettiin teemoittelua. Raportointivaiheessa opinnäytetyön tulokset koostettiin tutkimuskysymyksiin pohjautuvien teemojen mukaan.
Tulosten perusteella moniammatillinen pilottitoiminta koettiin hyvänä keinona tukea lasten sosiaalisia taitoja ja leikkitaitoja. Tärkeänä asiana taitojen kehittymisen kannalta nähtiin toiminnan mahdollistama pienryhmä- ja parityöskentely, jossa lapset ovat vuorovaikutuksessa keskenään sekä kontaktin luominen myös päiväkodin ulkopuolisiin, lapsille vieraampiin aikuisiin. Tulosten luotettavuuden kannalta haasteelliseksi nähtiin lapsen normaalin kasvun ja kehityksen, sekä lapsen muun lähiympäristön vaikutus tapahtuneisiin muutoksiin. Suurimmaksi kehityshaasteeksi koettiin yhteistyön selkiyttäminen eri toimijoiden välillä.
Toivomme opinnäytetyömme lisäävän toimintamallin tunnettavuutta. Näkyvyyden avulla voidaan löytää työntekijöitä, jotka ovat valmiita panostamaan toimintamallin kehittämiseen. Ihannetilanteessa toimintamallista voidaan jatkossa muodostaa opintojakso, tai se voidaan ottaa osaksi ammattikorkeakouluopintoihin liittyvää ammattiharjoittelua.