Työntekijöiden näkemyksiä lasten sosiaalisista taidoista ja suhteista vuoropäiväkodissa
Pietilä, Mari (2016)
Pietilä, Mari
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915911
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016110915911
Tiivistelmä
Opinnäytetyössäni selvitin työntekijöiden näkemyksiä lasten sosiaalisista taidoista ja sosiaalisista suhteista vuoropäiväkodissa ja miten sosiaalisia taitoja voidaan kehittää vuorohoidossa. Opinnäytetyön tavoitteena oli lisätä tietoa vuorohoitolasten sosiaalisista suhteista ja taidoista sekä lisätä omaa ammatillista osaamista.
Opinnäytetyö tehtiin kolmelle eri vuoropäiväkodille ja opinnäytetyö toteutettiin työntekijöille suunnatun kyselyn avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, miten lasten sosiaaliset taidot ja sosiaaliset suhteet näyttäytyvät vuorohoidossa ja miten sosiaalisten taitojen kehitystä voisi vuorohoidossa tukea vielä paremmin. Opinnäytetyöni oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyöni otos oli pieni, joten yleistettävää tutkimustietoa ei voida saada.
Tutkimusmetodina käytin kuvailevaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyöni koostui teoriasta ja tutkimusosista. Teoriaosassa käytin viitekehyksenä sosiaalisia taitoja, sosiaalisia suhteita ja vuorohoitoa. Tutkimusosa rakentui päiväkotien henkilökunnan kyselyiden vastauksista sekä omista tulkinnoista.
Tutkimuksissa selvisi, että työntekijöiden mielestä lasten sosiaaliset suhteet ja sosiaaliset taidot näyttäytyvät moninaisina vuorohoidossa. Lapsilla on paljon erilaisia vertais- ja kaverisuhteita sekä paljon erilaisia mahdollisuuksia oppia sosiaalisia taitoja. Päiväkotien työntekijät kokivat, että lasten sosiaalisia suhteita ja taitoja tuetaan vuorohoidossa. Sosiaalisia taitoja tukeviksi asioiksi työntekijät nimesivät: Leikinohjaus, henkilökuntaan ja lapsen sosiaalisiin suhteisiin liittyvät tekijät ja pysyvyys tukivat vuorohoidossa olevien lasten sosiaalisten taitojen kehitystä. Tutkimuksessa selvisi myös, että vuorohoitoa voitaisiin kehittää enemmän sosiaalisia suhteita tukevaksi vuorovaikutuksen laadun, kiintymyssuhteen, aikuisten asennoitumisen, hoitoaikojen ja henkilökunnan pysyvyyden avulla.
Vuorohoito on ajankohtainen asia varhaiskasvatuksen kentällä. Työaikojen epäsäännöllisyyden lisäännyttyä, vuorohoidon tarve kasvaa koko ajan. Vuorohoitoon tulisi siis panostaa nykypäivänä enemmän. Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kentällä kun halutaan kehittää lasten sosiaalisia taitoja sekä tukea lasten suhteita vuorohoidossa.
Opinnäytetyö tehtiin kolmelle eri vuoropäiväkodille ja opinnäytetyö toteutettiin työntekijöille suunnatun kyselyn avulla. Kysely sisälsi monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kyselyn tarkoituksena oli kartoittaa, miten lasten sosiaaliset taidot ja sosiaaliset suhteet näyttäytyvät vuorohoidossa ja miten sosiaalisten taitojen kehitystä voisi vuorohoidossa tukea vielä paremmin. Opinnäytetyöni oli kvalitatiivinen. Opinnäytetyöni otos oli pieni, joten yleistettävää tutkimustietoa ei voida saada.
Tutkimusmetodina käytin kuvailevaa sisällönanalyysia. Opinnäytetyöni koostui teoriasta ja tutkimusosista. Teoriaosassa käytin viitekehyksenä sosiaalisia taitoja, sosiaalisia suhteita ja vuorohoitoa. Tutkimusosa rakentui päiväkotien henkilökunnan kyselyiden vastauksista sekä omista tulkinnoista.
Tutkimuksissa selvisi, että työntekijöiden mielestä lasten sosiaaliset suhteet ja sosiaaliset taidot näyttäytyvät moninaisina vuorohoidossa. Lapsilla on paljon erilaisia vertais- ja kaverisuhteita sekä paljon erilaisia mahdollisuuksia oppia sosiaalisia taitoja. Päiväkotien työntekijät kokivat, että lasten sosiaalisia suhteita ja taitoja tuetaan vuorohoidossa. Sosiaalisia taitoja tukeviksi asioiksi työntekijät nimesivät: Leikinohjaus, henkilökuntaan ja lapsen sosiaalisiin suhteisiin liittyvät tekijät ja pysyvyys tukivat vuorohoidossa olevien lasten sosiaalisten taitojen kehitystä. Tutkimuksessa selvisi myös, että vuorohoitoa voitaisiin kehittää enemmän sosiaalisia suhteita tukevaksi vuorovaikutuksen laadun, kiintymyssuhteen, aikuisten asennoitumisen, hoitoaikojen ja henkilökunnan pysyvyyden avulla.
Vuorohoito on ajankohtainen asia varhaiskasvatuksen kentällä. Työaikojen epäsäännöllisyyden lisäännyttyä, vuorohoidon tarve kasvaa koko ajan. Vuorohoitoon tulisi siis panostaa nykypäivänä enemmän. Opinnäytetyötäni voidaan hyödyntää varhaiskasvatuksen kentällä kun halutaan kehittää lasten sosiaalisia taitoja sekä tukea lasten suhteita vuorohoidossa.