Sirkkaproteiinipatukoiden lanseerausstrategiat joukkorahoituspalveluissa
Nyholm, Tommy (2016)
Nyholm, Tommy
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116023
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111116023
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ja vertailla erilaisia lanseerausstrategioita sirkkaproteiinipatukoiden joukkorahoituskampanjoissa. Mitä argumentteja käytettiin tuotemielikuvien luomiseen? Millä tavoin eri kampanjat erosivat toisistaan? Miten kampanjat kehittyivät ensimmäisestä kampanjasta viimeiseen kampanjaan? Tarkoituksena oli, että tutkimuksella saatua tietoa voidaan käyttää tuotteistamisen ja lanseerauksen apuna, jos Suomessa suunnitellaan syötäviin hyönteisiin perustuvaa joukkorahoituskampanjaa, kun elintarvikehyönteisistä valmistetut tuotteet ovat hyväksytty uuselintarvikkeiksi.
Tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysinä. Dokumentteina käytettiin tutkimuskohteina olevien yritysten joukkorahoituskampanjasivuja. Aineistoon perehtymällä luotiin teoreettinen käsitteistö abstrahointia varten. Käsitteistön perusteella tehtiin teemakortistot ja teemakortit. Teemakortteihin kerättyjen tietojen avulla tehtiin vertailua ja johtopäätöksiä aineistosta. Tutkimuksen synteesit muodostuvat havainnollistavista taulukoista ja niiden selittämisestä sanallisesti.
Tutkimuksen perusteella sirkkaproteiinipatukoiden lanseerausstrategiat joukkorahoituskampanjoissa rakentuivat neljän pääargumentin varaan. Nämä pääargumentit olivat kestävä kehitys, hyönteisten hyvät ravintoarvot, tuotteiden hyvä maku ja hyönteiset raaka-aineena.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että hyönteiselintarvikkeiden lanseerausstrategioissa tuotteiden hyvän maun esille tuomiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja tuotemielikuvaa rakentavaksi argumentiksi tulisi lisätä tuotteiden paikallisuus.
Tutkimus toteutettiin dokumenttianalyysinä. Dokumentteina käytettiin tutkimuskohteina olevien yritysten joukkorahoituskampanjasivuja. Aineistoon perehtymällä luotiin teoreettinen käsitteistö abstrahointia varten. Käsitteistön perusteella tehtiin teemakortistot ja teemakortit. Teemakortteihin kerättyjen tietojen avulla tehtiin vertailua ja johtopäätöksiä aineistosta. Tutkimuksen synteesit muodostuvat havainnollistavista taulukoista ja niiden selittämisestä sanallisesti.
Tutkimuksen perusteella sirkkaproteiinipatukoiden lanseerausstrategiat joukkorahoituskampanjoissa rakentuivat neljän pääargumentin varaan. Nämä pääargumentit olivat kestävä kehitys, hyönteisten hyvät ravintoarvot, tuotteiden hyvä maku ja hyönteiset raaka-aineena.
Opinnäytetyön johtopäätöksenä todettiin, että hyönteiselintarvikkeiden lanseerausstrategioissa tuotteiden hyvän maun esille tuomiseen tulisi kiinnittää enemmän huomiota ja tuotemielikuvaa rakentavaksi argumentiksi tulisi lisätä tuotteiden paikallisuus.