Ääni-instrumentin hallinnan opiskelu kokemuksellisen oppimisen näkökulmasta
Muikku, Riitta (2007)
Muikku, Riitta
Lahden ammattikorkeakoulu
2007
All rights reserved
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena olivat laulun ammattiopiskelijoiden opiskelutavat instrumenttinsa hallinnassa. Näkökulmana aiheeseen oli kokemuksellinen oppiminen, mutta siihen lisänä oli aineksia taidon oppimisesta ja kognitiivisen oppimisteorian taustatekijöistä. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten laulun ammattiopiskelijat opiskelevat ääni-instrumentin käyttöä, miten heidän opiskelutapansa on verrattavissa kokemuksellisen oppimisen kehään ja millainen käsitys heillä on ääni-instrumen-tin hallinnan opiskelusta ja itsestään laulajina. Tutkimus suoritettiin laadullisena tutkimuksena ja tiedonhankinta teemahaastatteluina Tutkimukseen haastateltiin kahta ammattikorkeakouluopiskelijaa. Analyysi tehtiin vertaamalla haastatteluista löytyneitä aiheita teoria-aineistoon.Yhteisinä tekijöinä ääni-instrumentin hallinnalle, taidon opiskelulle ja kokemukselliselle oppimiselle on kokonaisvaltaisuus ja kokemuksen tärkeys tiedonlähteenä. Oppimisteorioissa painotetaan myös kokemusten pohtimisen ja niistä kes-kustelun tärkeyttä. Reflektion lajeista pohdinta vaikuttaa olevan käytetympi laulunopiskelussa kuin keskustelu. Jotkut laulunopiskelijat eivät koe keskustelua ääni-instrumentin hallinnasta tärkeäksi, eikä keskusteluilmapiirikään ole aina kovin avoin. Kielteisten kokemusten käyttö oppimisen materiaalina ei ole niin helppoa kuin myönteisten, koska tapahtumat ja kokemukset vaikuttavat minäkuvaan ja itsetuntoon. Haastatteluista löytyi yhtymäkohtia kokemuksellisen oppimisen kehään. Yksilölliset oppimistavat vaikuttavat kuitenkin siihen, mitä kokemuksellisen oppimisen osa-alueita eniten opiskelussa käytetään. Tutkimuksen tulokset voivat antaa laulunopiskelijoille ideoita oman opiskelunsa kehittämiseksi. Tärkeintä on löytää itselle sopiva ja tehokas opiskelutapa omassa kehossa sijaitsevan ääni-instrumentin hallintaan.