Kehitysvamma-alan työntekijöiden kokemuksia asiakkaan aseman, sekä asiakaslähtöisen työotteen vahvistumisesta koulutuksen johdosta : Aktiivisen tuen alueellinen kehittämismalli- hanke
Lantto, Kerttu; Jaakkola, Marjo (2016)
Lantto, Kerttu
Jaakkola, Marjo
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111616345
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena on kuvailla Aktiivisen tuen alueellinen kehittämismalli- hankkeen koulutukseen osallistuneiden kehitysvamma-alan työntekijöiden kokemuksia asiakkaan aseman vahvistumisesta ja asiakaslähtöisen työotteen kehittymisestä koulutuksen johdosta. Opinnäytetyömme toimeksiantajana toimi Kehitysvammaisten palvelusäätiö. He toteuttivat Aktiivisen tuen alueellinen kehittämismalli– hankkeen, jonka aikana kaksitoista osainen työntekijäkoulutus järjestettiin.
Tietoperustamme käsittää kaksi pääotsikkoa; kehitysvammaisen henkilön aseman vahvistuminen sekä asiakaslähtöisen työotteen vahvistuminen. Tietoperusta sisältää teoriatietoa osallisuuden kehittymisestä, asiakkaan kuulemisesta ja voimaantumisesta, kehitysvamma-alan työntekijöiden toimenkuvasta sekä asiakaslähtöisestä työotteesta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössämme olemme käyttäneet case- eli tapaustutkimusta. Aineiston keruu tapahtui kyselynä, Webropol-sovelluksen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua sekä suoria jakaumia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat koulutuksen vahvistaneen työntekijöiden valmiuksia asiakkaan aseman edistämisessä. Asiakaslähtöisen työotteen ei taas koettu vahvistuneen koulutuksen aikana, kuin moniammatillisen yhteistyön osalta.
Opinnäytetyötämme ja sen materiaalia voivat hyödyntää työelämän edustajat vastaavien koulutuskokonaisuuksien toteuttamisessa. Opinnäytetyössämme tutkimme työntekijöiden kokemuksia koulutuksesta ja jatkotutkimusaihe voisi liittyä siihen, minkälaisia muutoksia on mahdollisesti tapahtunut työyhteisöissä ja miten asiakkaat ovat ne kokeneet.
Tietoperustamme käsittää kaksi pääotsikkoa; kehitysvammaisen henkilön aseman vahvistuminen sekä asiakaslähtöisen työotteen vahvistuminen. Tietoperusta sisältää teoriatietoa osallisuuden kehittymisestä, asiakkaan kuulemisesta ja voimaantumisesta, kehitysvamma-alan työntekijöiden toimenkuvasta sekä asiakaslähtöisestä työotteesta.
Tutkimusmenetelmänä opinnäytetyössämme olemme käyttäneet case- eli tapaustutkimusta. Aineiston keruu tapahtui kyselynä, Webropol-sovelluksen avulla. Aineisto analysoitiin teemoittelua sekä suoria jakaumia käyttäen.
Tutkimustulokset osoittivat koulutuksen vahvistaneen työntekijöiden valmiuksia asiakkaan aseman edistämisessä. Asiakaslähtöisen työotteen ei taas koettu vahvistuneen koulutuksen aikana, kuin moniammatillisen yhteistyön osalta.
Opinnäytetyötämme ja sen materiaalia voivat hyödyntää työelämän edustajat vastaavien koulutuskokonaisuuksien toteuttamisessa. Opinnäytetyössämme tutkimme työntekijöiden kokemuksia koulutuksesta ja jatkotutkimusaihe voisi liittyä siihen, minkälaisia muutoksia on mahdollisesti tapahtunut työyhteisöissä ja miten asiakkaat ovat ne kokeneet.