”HE TULEVAT YLPEIKSI OMISTA ÄIDINKIELISTÄÄN JA SE TUNTUU TODELLA HYVÄLTÄ” : Varhaiskasvattajien ajatuksia ja kokemuksia lasten monikielisyyden tukemisesta ruotsalaisessa päiväkodissa
Torvi, Hanna (2016)
Torvi, Hanna
Centria-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716397
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716397
Tiivistelmä
Tutkimuksen aiheena on lasten monikielisyyden tukeminen ruotsalaisessa päiväkodissa. Yhteistyökumppanina opinnäytetyössä oli eräs Uppsalalainen päiväkoti Ruotsissa. Tutkimuksen tarkoitus oli selvittää kyseisen päiväkodin kolmen lastentarhanopettajan ja yhden päiväkodeissa kiertävän äidinkielen pedagogin ajatuksia ja kokemuksia monikielisyyden tukemisesta ja sen menetelmistä. Tutkimuksessa pyritään vastaamaan kysymyksiin: Miksi monikielisyyden tukeminen on tärkeää? Miten lasten monikielisyyttä tuetaan kyseisessä ruotsalaisessa päiväkodissa? Miten haastateltavat kokevat monikielisyyden tukemisen?
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu ruotsalaiseen varhaiskasvatukseen, kaksi-ja monikielisyyteen, äidinkieleen ja lapsen kielen kehitykseen. Aineiston keruuna käytettiin teemahaastattelua keräämään haastateltavien ajatuksia ja kokemuksia aiheesta. Aineistonanalyysina käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokset on esitelty tutkimuskysymysten mukaan. Haastatteluotteet, valokuvat ja omat kokemukseni aiheesta tehostavat tulosten ymmärrettävyyttä.
Tuloksista selvisi monikielisyyden tukemisen olevan tärkeää lapsen identiteetin, perheen, kulttuurin ja oppimisen kannalta. Monikielisyyttä tuettiin lapsen äidinkielen kuin ruotsin kielen osalta liittämällä se monipuolisesti päivittäiseen toimintaan yhdessä muiden lasten kanssa. Esimerkiksi ruokailuissa tai korostamalla eri kieliä ja kulttuureja ympäristössä. Lasten ylpeys omasta äidinkielestä nousi keskiöön. Äidinkielen pedagogin merkitys oli tärkeä sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Monikielisyyden tukeminen koettiin tärkeänä ja mielenkiintoisena, mutta haastavana. Tutkimustuloksista voitiin päätellä monikielisyyden tukemisen olevan tärkeää ennen kaikkea lapsen kokonaiskehityksen kannalta, ja siihen tulisi panostaa päiväkodissa. Varhaiskasvattajan toiminta korostui. Eri kielten käyttö arjen eri tilanteissa luo mahdollisuuden oppimiseen myös muille kuin monikielisille lapsille. Opinnäytetyö antaa tietoa, vinkkejä ja kokemuksia monikielisyyden tukemisesta suomalaisille varhaiskasvattajille ja alan opiskelijoille.
Opinnäytetyö on toteutettu laadullisella tutkimusmenetelmällä. Teoreettinen viitekehys pohjautuu ruotsalaiseen varhaiskasvatukseen, kaksi-ja monikielisyyteen, äidinkieleen ja lapsen kielen kehitykseen. Aineiston keruuna käytettiin teemahaastattelua keräämään haastateltavien ajatuksia ja kokemuksia aiheesta. Aineistonanalyysina käytettiin aineistolähtöistä sisällönanalyysia. Tutkimustulokset on esitelty tutkimuskysymysten mukaan. Haastatteluotteet, valokuvat ja omat kokemukseni aiheesta tehostavat tulosten ymmärrettävyyttä.
Tuloksista selvisi monikielisyyden tukemisen olevan tärkeää lapsen identiteetin, perheen, kulttuurin ja oppimisen kannalta. Monikielisyyttä tuettiin lapsen äidinkielen kuin ruotsin kielen osalta liittämällä se monipuolisesti päivittäiseen toimintaan yhdessä muiden lasten kanssa. Esimerkiksi ruokailuissa tai korostamalla eri kieliä ja kulttuureja ympäristössä. Lasten ylpeys omasta äidinkielestä nousi keskiöön. Äidinkielen pedagogin merkitys oli tärkeä sekä vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö. Monikielisyyden tukeminen koettiin tärkeänä ja mielenkiintoisena, mutta haastavana. Tutkimustuloksista voitiin päätellä monikielisyyden tukemisen olevan tärkeää ennen kaikkea lapsen kokonaiskehityksen kannalta, ja siihen tulisi panostaa päiväkodissa. Varhaiskasvattajan toiminta korostui. Eri kielten käyttö arjen eri tilanteissa luo mahdollisuuden oppimiseen myös muille kuin monikielisille lapsille. Opinnäytetyö antaa tietoa, vinkkejä ja kokemuksia monikielisyyden tukemisesta suomalaisille varhaiskasvattajille ja alan opiskelijoille.