Toimintaa Touhulan taaperoille : liikuntaa alle kolmevuotiaille
Hirvisuo, Henna; Mattila, Nea (2016)
Hirvisuo, Henna
Mattila, Nea
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716396
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716396
Tiivistelmä
Kehittämistyö toteutettiin vuoden 2016 aikana ja toimeksiantajana toimi Vähäheikkilän Touhula liikuntapäiväkoti. Kehittämistyön tavoitteena oli kehittää alle kolmevuotiaiden liikuntaa päiväkodissa sekä tuoda uusia liikuntaleikkejä arjen toimintaan. Kehittämistehtävänä oli toimeksiantajan toiveesta luoda kansio, jossa on valmiita liikuntaleikkejä sekä liikunnallista toimintaa alle kolmevuotiaille lapsille. Kehittämistehtävänä oli myös koota lyhyt tietopaketti alle kolmevuotiaiden lasten motorisesta kehityksestä. Tuotoksen tavoitteena oli, että leikit ovat monipuolisia, selkeitä ja kaikkien toteutettavissa.
Kehittämisen menetelmiä olivat aikaisemman tiedon käyttö, alkukartoitus, kokeileva toiminta ja ”tarkkailu”, kehittämistyöryhmä, dialoginen keskustelumenetelmä, kysely sekä henkilökohtainen kehittämispäiväkirja. Prosessin alussa kerättiin koko henkilökunnalta ideoita kansiota varten alkukartoituksen avulla. Palautelomake teetettiin henkilökunnalle prosessin lopussa. Henkilökunta sai kirjata yhteiseen lomakkeeseen mielipiteitä ja ehdotuksia kansion sisällöstä ja ulkonäöstä. Tuotoksen sisältö koottiin alkukartoituksen pohjalta sekä kirjallisuuden, kehittämistyöryhmän, kokeilevan toiminnan ja ”tarkkailun” avulla. Kokeilevaa toimintaa ja ”tarkkailua” suoritettiin kokeilemalla ja arvioimalla harjoittelupaikoissa monia tuotokseen tulevia leikkejä ja niiden toimivuutta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi liikuntakansio alle kolmevuotiaille. Kansion alussa on teoriaa liikunnan merkityksestä lapsen kehitykselle sekä motoriikasta ja sen kehittymisestä alle kolmevuotiailla lapsilla. Tämän jälkeen kansion sisältö on jaettu kuukausittain elokuusta kesäkuuhun ja jokaisen kuukauden kohdalla kerrotaan kuukauden liikuntatavoitteet, jotka pohjautuvat Touhulan liikunnan vuosisuunnitelmiin. Kansion käytön sujuvoittamiseksi kuukausien leikit näkyvät myös sisällysluettelossa. Kansio on toimitettu toimeksiantajalle sekä sähköisenä että paperisena versiona.
Kehittämisen menetelmiä olivat aikaisemman tiedon käyttö, alkukartoitus, kokeileva toiminta ja ”tarkkailu”, kehittämistyöryhmä, dialoginen keskustelumenetelmä, kysely sekä henkilökohtainen kehittämispäiväkirja. Prosessin alussa kerättiin koko henkilökunnalta ideoita kansiota varten alkukartoituksen avulla. Palautelomake teetettiin henkilökunnalle prosessin lopussa. Henkilökunta sai kirjata yhteiseen lomakkeeseen mielipiteitä ja ehdotuksia kansion sisällöstä ja ulkonäöstä. Tuotoksen sisältö koottiin alkukartoituksen pohjalta sekä kirjallisuuden, kehittämistyöryhmän, kokeilevan toiminnan ja ”tarkkailun” avulla. Kokeilevaa toimintaa ja ”tarkkailua” suoritettiin kokeilemalla ja arvioimalla harjoittelupaikoissa monia tuotokseen tulevia leikkejä ja niiden toimivuutta.
Kehittämistyön tuotoksena syntyi liikuntakansio alle kolmevuotiaille. Kansion alussa on teoriaa liikunnan merkityksestä lapsen kehitykselle sekä motoriikasta ja sen kehittymisestä alle kolmevuotiailla lapsilla. Tämän jälkeen kansion sisältö on jaettu kuukausittain elokuusta kesäkuuhun ja jokaisen kuukauden kohdalla kerrotaan kuukauden liikuntatavoitteet, jotka pohjautuvat Touhulan liikunnan vuosisuunnitelmiin. Kansion käytön sujuvoittamiseksi kuukausien leikit näkyvät myös sisällysluettelossa. Kansio on toimitettu toimeksiantajalle sekä sähköisenä että paperisena versiona.