Ryhmätoiminnalliset keinot lasten sosiaalisten taitojen tukemisessa ja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä Oulun kaupungin päiväkodissa
Saarinen, Heidi; Väliaho, Henna (2016)
Saarinen, Heidi
Väliaho, Henna
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916536
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916536
Tiivistelmä
Oulun ammattikorkeakoulu
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Heidi Saarinen & Henna Väliaho
Opinnäytetyön nimi: Ryhmätoiminnalliset keinot lasten sosiaalisten taitojen tukemisessa ja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä Oulun kaupungin päiväkodissa
Opinnäytetyön ohjaajat: Markku Koivisto & Päivi Tervasoff
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2016
Sivumäärä: 59+16 liitesivua ______________________________________________________________
Opinnäytetyömme on projektiluontoinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä yhden Oulun kaupungin päiväkodin kanssa. Ryhmän lapset olivat 5-6-vuotiaita. Opinnäytetyömme tarkoituksena on tarjota päiväkodille menetelmiä lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen, mikä pidemmällä aikavälillä voi auttaa kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteenamme on tukea lasten ryhmäytymistä ja ryhmätyötaitoja sekä tarjota keinoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn lapsiryhmässä ryhmätoiminnallisin keinoin. Työn viitekehyksenä käytimme aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta, jonka pohjalta suunnittelimme toimintatuokiot.
Pidimme päiväkodissa kaksi aamupiiriä, jotka käsittelivät toisten huomioon ottamista, kiusaamista sekä anteeksi pyytämistä ja – antamista. Toteutimme aamupiirien jälkeen viisi toimintatuokioita, joilla pyrimme vahvistamaan ja tukemaan lasten sosiaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja sekä ryhmähenkeä. Järjestimme toimintatuokiot keväällä 2016.
Keräsimme toiminnastamme palautetta jokaisen toimintatuokion jälkeen henkilökunnalta sekä lapsilta. Annoimme palautetta myös toisillemme toimintatuokioiden jälkeen. Palautteiden mukaan toiminta oli mielekästä ja motivoivaa, olimme rauhallisia ja luontevia ohjaajia ja työ vastasi asettamiamme tavoitteita. Myös lapsilta kerätyn palautteen mukaan toiminta oli mukavaa ja hauskaa. Opinnäytetyömme olisi ehkä kuitenkin ollut antoisampi, jos tuokiot olisi pidetty toimintakauden alussa syksyllä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, olisiko ryhmäyttävästä toiminnasta vielä enemmän hyötyä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, jos sitä toteutettaisiin pidemmällä aikavälillä koko ryhmän kesken.
Avainsanat: ryhmäyttäminen päiväkodissa, turvallinen ryhmä, lasten sosiaaliset taidot, kiusaaminen, kiusaamisen ennaltaehkäisy
Sosiaalialan koulutusohjelma
Tekijät: Heidi Saarinen & Henna Väliaho
Opinnäytetyön nimi: Ryhmätoiminnalliset keinot lasten sosiaalisten taitojen tukemisessa ja kiusaamisen ennaltaehkäisyssä Oulun kaupungin päiväkodissa
Opinnäytetyön ohjaajat: Markku Koivisto & Päivi Tervasoff
Työn valmistumislukukausi ja -vuosi: Syksy 2016
Sivumäärä: 59+16 liitesivua ______________________________________________________________
Opinnäytetyömme on projektiluontoinen eli toiminnallinen opinnäytetyö, joka toteutettiin yhteistyössä yhden Oulun kaupungin päiväkodin kanssa. Ryhmän lapset olivat 5-6-vuotiaita. Opinnäytetyömme tarkoituksena on tarjota päiväkodille menetelmiä lasten ryhmäyttämiseen ja lasten sosiaalisten taitojen tukemiseen, mikä pidemmällä aikavälillä voi auttaa kiusaamisen ennaltaehkäisyssä. Tavoitteenamme on tukea lasten ryhmäytymistä ja ryhmätyötaitoja sekä tarjota keinoja kiusaamisen ennaltaehkäisyyn lapsiryhmässä ryhmätoiminnallisin keinoin. Työn viitekehyksenä käytimme aiheeseen liittyvää tietokirjallisuutta, jonka pohjalta suunnittelimme toimintatuokiot.
Pidimme päiväkodissa kaksi aamupiiriä, jotka käsittelivät toisten huomioon ottamista, kiusaamista sekä anteeksi pyytämistä ja – antamista. Toteutimme aamupiirien jälkeen viisi toimintatuokioita, joilla pyrimme vahvistamaan ja tukemaan lasten sosiaalisia taitoja, ryhmätyötaitoja sekä ryhmähenkeä. Järjestimme toimintatuokiot keväällä 2016.
Keräsimme toiminnastamme palautetta jokaisen toimintatuokion jälkeen henkilökunnalta sekä lapsilta. Annoimme palautetta myös toisillemme toimintatuokioiden jälkeen. Palautteiden mukaan toiminta oli mielekästä ja motivoivaa, olimme rauhallisia ja luontevia ohjaajia ja työ vastasi asettamiamme tavoitteita. Myös lapsilta kerätyn palautteen mukaan toiminta oli mukavaa ja hauskaa. Opinnäytetyömme olisi ehkä kuitenkin ollut antoisampi, jos tuokiot olisi pidetty toimintakauden alussa syksyllä. Jatkotutkimuksena voitaisiin tutkia, olisiko ryhmäyttävästä toiminnasta vielä enemmän hyötyä kiusaamisen ennaltaehkäisyyn, jos sitä toteutettaisiin pidemmällä aikavälillä koko ryhmän kesken.
Avainsanat: ryhmäyttäminen päiväkodissa, turvallinen ryhmä, lasten sosiaaliset taidot, kiusaaminen, kiusaamisen ennaltaehkäisy