DOGBICIN® ELI KOIRA-AIHEISEN LIIKUNTATOIMINNAN TOTEUTTAMINEN PÄIVÄKODISSA 5-6 VUOTIAILLE LAPSILLE
Linna, Emma; Reunanen, Silja (2016)
Linna, Emma
Reunanen, Silja
Oulun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916519
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111916519
Tiivistelmä
Toteutimme toiminnallisen opinnäytetyön Merikosken päiväkodissa seitsemälle 5─6-vuotiaalle lapselle ohjaamalla liikunnallisia koira-aiheisia tuokioita. Yhteistyökumppanina toimi myös Dogbicin® perustaja, Meri Satama. Ohjasimme yhteensä kuusi tuokiota, jotka toteutimme huhti- ja toukokuun 2016 aikana. Valitsimme kyseisen aiheen, koska lasten liikkuminen on aiheena ajankohtainen. Alle kahdeksanvuotiaiden lasten pitäisi liikkua vähintään kolme tuntia päivässä. Lapselle luonnollinen tapa liikkua on leikin kautta. Leikkiminen on myös lapselle tärkeä oppimisen väline ja liikunnallisella toiminnalla on tärkeä merkitys lapsen kehitykselle. Samalla haluamme kannustaa lapsia liikkumaan uudella tavalla.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, liikuntakasvatusta, 5─6-vuotiaan motorista kehitystä, liikuntatuokioiden ohjausta, leikin merkitystä päiväkoti-ikäisille lapsille sekä Dogbicia®. Tietoperustan pohjalta suunnittelimme tuokioiden toiminnan sisällön.
Toiminnan tavoitteena oli innostaa leikin ja koira-aiheisen toiminnan avulla lapsia liikkumaan sekä harjoittaa niiden kautta motorisia perustaitoja. Suunnittelemissamme tuokioissa harjoitimme heittämistä, juoksemista, konttaamista, tasapainoa ja hyppäämistä. Hyödynsimme toiminnassa muun muassa koirakortteja, pehmoleluja sekä erilaisia liikuntavälineitä.
Suunnittelemissamme harjoitimme jo lapsille entuudestaan tuttuja motorisia liikkeitä. Toiminta kuitenkin vahvisti lasten motorisia taitoja ja tuki myönteisen liikuntakäsityksen syntymistä. Päiväkodin työntekijät pitivät hyvänä ideana yhdistää leikki, liikunta ja koira. Heidän mielestään Dogbic® soveltui varhaiskasvatuksessa toteutettavaksi ja ajattelivat jatkossakin toteuttavansa samankaltaisia tuokioita. Opinnäytetyömme tuloksena syntyvää materiaalia voidaan hyödyntää päiväkodin liikuntatuokioita suunnitellessa sekä Dogbicin® mahdollisessa kehittelyssä eteenpäin.
Opinnäytetyön tietoperustassa käsittelemme varhaiskasvatusta, liikuntakasvatusta, 5─6-vuotiaan motorista kehitystä, liikuntatuokioiden ohjausta, leikin merkitystä päiväkoti-ikäisille lapsille sekä Dogbicia®. Tietoperustan pohjalta suunnittelimme tuokioiden toiminnan sisällön.
Toiminnan tavoitteena oli innostaa leikin ja koira-aiheisen toiminnan avulla lapsia liikkumaan sekä harjoittaa niiden kautta motorisia perustaitoja. Suunnittelemissamme tuokioissa harjoitimme heittämistä, juoksemista, konttaamista, tasapainoa ja hyppäämistä. Hyödynsimme toiminnassa muun muassa koirakortteja, pehmoleluja sekä erilaisia liikuntavälineitä.
Suunnittelemissamme harjoitimme jo lapsille entuudestaan tuttuja motorisia liikkeitä. Toiminta kuitenkin vahvisti lasten motorisia taitoja ja tuki myönteisen liikuntakäsityksen syntymistä. Päiväkodin työntekijät pitivät hyvänä ideana yhdistää leikki, liikunta ja koira. Heidän mielestään Dogbic® soveltui varhaiskasvatuksessa toteutettavaksi ja ajattelivat jatkossakin toteuttavansa samankaltaisia tuokioita. Opinnäytetyömme tuloksena syntyvää materiaalia voidaan hyödyntää päiväkodin liikuntatuokioita suunnitellessa sekä Dogbicin® mahdollisessa kehittelyssä eteenpäin.