Elämyksellisyys Helsinki Street Runissa 2016
Viljanen, Jenni-Mari (2016)
Viljanen, Jenni-Mari
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016571
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016571
Tiivistelmä
Helsinki Street Run on juoksutapahtuma, joka järjestettiin vuonna 2016 toista kertaa Suomen Urheiluliiton, Helsingin Kisa-Veikkojen, Helsingin Poliisi-Voimailijoiden ja Viipurin Urheilijoiden toimesta. Juoksureitti oli 17 kilometriä pitkä, joka oli samaan aikaan järjestetyn Helsinki City Marathonin jälkimmäinen lenkki. Tapahtuman tuotto ohjattiin muun muassa lasten ja nuorten yleisurheilutoimintaan.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Helsinki Street Runin elämyksellisyyttä ja saada kehitysehdotuksia tulevia tapahtumia varten. Tutkimuskysymykset ovat: mitkä tekijät vaikuttivat Helsinki Street Runin osallistujien mahdollisen elämyksen syntyyn ja miten elämyskolmio-mallin elementit ja tasot toteutuivat tapahtumassa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miksi osallistujat päättivät osallistua juuri Helsinki Street Runiin, kuinka hyvin tapahtuman markkinointi heidän mielestään onnistui ja vastasiko tapahtuma heidän odotuksiaan. Näiden selvitysten perusteella koottiin kehitysehdotuksia vuoden 2017 Helsinki Street Runin elämyksellisyyttä varten.
Tietoperustan ensimmäinen kappale käsittelee elämystaloutta. Kappaleessa paneudutaan elämystalouden eri käsitteisiin, Pinen ja Gilmoren elämyksen ulottuvuuksiin ja Lapin elämyskeskuksen elämyskolmio-malliin. Toisessa kappaleessa käsitellään urheilutapahtumia ja syvennytään osallistumismotiiveihin, urheilutapahtuman palvelupolkuun ja Helsinki Street Run-juoksutapahtumaan.
Kehittämistyön perustaksi haastateltiin tapahtumaan osallistuneita juoksijoita ja havainnointiin tapahtumaa tapahtumapaikalla. Tutkimus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut ovat strukturoituja. Tutkimukseen haastateltiin 18 juoksijaa juoksutapahtuman maalialueella 13. elokuuta 2016.
Havainnoinnin perusteella tapahtumalle rakennettiin palvelupolku, joka kuvaa juoksijan kokemia palvelutilanteita tapahtumassa. Palvelupolkua ja sen sujuvuutta tarkasteltiin juoksijan näkökulmasta. Haastattelujen perusteella 16 juoksijaa koki Helsinki Street Runin elämykseksi, jonka syntyyn vaikutti yhteisöllisyys, itsensä voittaminen ja tapahtuman luonnonläheinen reitti. Viidelle juoksijalle tapahtuma sai aikaan henkilökohtaisen muutoksen. Street Runin reitin pituus vaikutti vahvasti osallistumispäätökseen. Tapahtuma vastasi hyvin juoksijoiden odotuksia ja tapahtuman organisointi oli onnistunutta.
Haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella luotiin parannusehdotuksia seuraavien vuosien tapahtumia varten. Tutkimuksen perusteella tapahtuman markkinointia tulisi laajentaa ja monipuolistaa elämyksen elementtejä hyödyntäen. Lisäksi musiikkia toivottiin koko reitille. Kehitysideaksi mainittiin myös oheistapahtumaa ja aktiviteetteja tapahtuman maalialueelle.
Opinnäytetyön tavoitteena on kartoittaa Helsinki Street Runin elämyksellisyyttä ja saada kehitysehdotuksia tulevia tapahtumia varten. Tutkimuskysymykset ovat: mitkä tekijät vaikuttivat Helsinki Street Runin osallistujien mahdollisen elämyksen syntyyn ja miten elämyskolmio-mallin elementit ja tasot toteutuivat tapahtumassa. Lisäksi tarkoituksena on selvittää, miksi osallistujat päättivät osallistua juuri Helsinki Street Runiin, kuinka hyvin tapahtuman markkinointi heidän mielestään onnistui ja vastasiko tapahtuma heidän odotuksiaan. Näiden selvitysten perusteella koottiin kehitysehdotuksia vuoden 2017 Helsinki Street Runin elämyksellisyyttä varten.
Tietoperustan ensimmäinen kappale käsittelee elämystaloutta. Kappaleessa paneudutaan elämystalouden eri käsitteisiin, Pinen ja Gilmoren elämyksen ulottuvuuksiin ja Lapin elämyskeskuksen elämyskolmio-malliin. Toisessa kappaleessa käsitellään urheilutapahtumia ja syvennytään osallistumismotiiveihin, urheilutapahtuman palvelupolkuun ja Helsinki Street Run-juoksutapahtumaan.
Kehittämistyön perustaksi haastateltiin tapahtumaan osallistuneita juoksijoita ja havainnointiin tapahtumaa tapahtumapaikalla. Tutkimus on tehty kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä ja haastattelut ovat strukturoituja. Tutkimukseen haastateltiin 18 juoksijaa juoksutapahtuman maalialueella 13. elokuuta 2016.
Havainnoinnin perusteella tapahtumalle rakennettiin palvelupolku, joka kuvaa juoksijan kokemia palvelutilanteita tapahtumassa. Palvelupolkua ja sen sujuvuutta tarkasteltiin juoksijan näkökulmasta. Haastattelujen perusteella 16 juoksijaa koki Helsinki Street Runin elämykseksi, jonka syntyyn vaikutti yhteisöllisyys, itsensä voittaminen ja tapahtuman luonnonläheinen reitti. Viidelle juoksijalle tapahtuma sai aikaan henkilökohtaisen muutoksen. Street Runin reitin pituus vaikutti vahvasti osallistumispäätökseen. Tapahtuma vastasi hyvin juoksijoiden odotuksia ja tapahtuman organisointi oli onnistunutta.
Haastatteluiden ja havainnoinnin perusteella luotiin parannusehdotuksia seuraavien vuosien tapahtumia varten. Tutkimuksen perusteella tapahtuman markkinointia tulisi laajentaa ja monipuolistaa elämyksen elementtejä hyödyntäen. Lisäksi musiikkia toivottiin koko reitille. Kehitysideaksi mainittiin myös oheistapahtumaa ja aktiviteetteja tapahtuman maalialueelle.