Pikkuhuilistien soittoleikit Suzuki-metodissa
Pitkänen, Ainokaisa (2008)
Pitkänen, Ainokaisa
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tähän opinnäytetyöhön on koottu soittoleikkejä ja pelejä, joita käytetään Suzukisoitonopetus menetelmässä n. 4-10 vuotiailla huilisteilla. Työ sisältää esittelyn metodista sekä ajatuksia leikkimisen teorioista, joissa tulee esille leikin perustavaa laatua oleva merkitys lapsen elämässä. Koska soittoleikkejä ei voi leikkiä soittovihkosta nuotteja lukien, on hyvä omata korvakuulolta soittotaito. Leikeissä tarvitaan usein monien eri kappaleiden osaamista, joten korvakuulolta opittuna laajan ohjelmiston ulkoa osaaminen on helpompaa. Suzuki-metodiin perehtyminen on tärkeää ja se antaa hyvän pohjan työskentelylle soittoleikkien ja lasten kanssa. Vanhemman, soittoparin tai ryhmän mukana olo on myös välttämätöntä leikkien onnistumiseksi. Leikit on jäsennelty erilaisten tilanteiden mukaan: uuden opettelun, vanhan kertaamisen ja ryhmätunnilla soittamisen mukaan, ja niistä on samalla näkyvillä selkeät ohjeet kuvineen. Leikkejä on esitelty suuri määrä. Kuvien käyttö harjoittelussa viehättää ja motivoi lapsia. Soittopelien tuoma jännitys luo myös otolliset olosuhteet runsaalle harjoittelulle ilman pakottamista. Ryhmätunneilla käytettyjen leikkien kirjo on laaja: on leikkejä, joissa saadaan valmiuksia soittamiseen ja leikkejä, joissa kehitetään muototajua. Piirissä tapahtuvissa leikeissä, joissa soittajien määrä lisääntyy, vähentyy tai vaihtuu, on liikkuminen osa toimintaa. Lasten vanhemmatkin osallistuvat joihinkin leikkeihin. Perinteisimpiä ovat soiton laadun parantamisleikit. Muita luovia musiikilla leikkimisen tapoja on tuotu myös esille. Lapsi nauttii keksiessään itse sävelmiä ja kuullessaan toisen soittamana niitä. Musiikki antaa oman värinsä satuihin ja tarinoihin. Leikki kuuluu olennaisena osana lapsen elämään ja sitä käyttäen soitonopetusta voidaan kehittää mielekkäämmäksi.