Vihreää voimaa: Esteettömän Green Care-aistipolun tuotteistaminen ja testaus
Norrbacka, Elina (2016)
Norrbacka, Elina
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016567
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112016567
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Kankaanpäässä sijaitseva maatilamatkailu ja Green Care- hyvinvointipalveluyritys Varamummola Kurkikorpi. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tuotteistaa yritykselle uusi Green Care- matkailutuote, testata se ja kerätä tuotetestauksesta palaute. Opinnäytetyön tehtävänä oli myös levittää tietoa Green Care-toiminnasta, sillä työ liittyi Satakunnan ammattikorkeakoulussa käynnissä olevaan Green Care- tiedonvälityshankkeeseen.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keruutapana käytettiin avointa palautekyselylomaketta sekä ulkopuolista havainnointia. Tutkimusaineiston keräys tapahtui tuotetestauksen yhteydessä. Tuotetestauksella pyrittiin selvittämään potentiaalisen asiakasryhmän mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia tuotteesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällön erittelyä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Green Caren ja tuotteistamisen teoriaa.
Tuotetestaus järjestettiin 30.5.2016. Tuotetestauksen palautekyselyyn vastasi yhteensä 12 henkilöä. Lopullinen tuote syntyi palautteen tulosten ja tutkijan havaintojen perusteella. Tuote nimettiin Esteettömäksi Green Care-aistipoluksi. Esteettömästä Green Care-aistipolusta laadittiin kulutuskaavio eli service blueprint sekä tuotekortti yrityksen käyttöön.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä. Tutkimusmenetelmänä käytettiin laadullista tutkimusta. Tutkimusaineiston keruutapana käytettiin avointa palautekyselylomaketta sekä ulkopuolista havainnointia. Tutkimusaineiston keräys tapahtui tuotetestauksen yhteydessä. Tuotetestauksella pyrittiin selvittämään potentiaalisen asiakasryhmän mielipiteitä ja kehittämisehdotuksia tuotteesta. Tutkimusaineisto analysoitiin käyttäen sisällön erittelyä. Opinnäytetyön teoriaosuus käsitteli Green Caren ja tuotteistamisen teoriaa.
Tuotetestaus järjestettiin 30.5.2016. Tuotetestauksen palautekyselyyn vastasi yhteensä 12 henkilöä. Lopullinen tuote syntyi palautteen tulosten ja tutkijan havaintojen perusteella. Tuote nimettiin Esteettömäksi Green Care-aistipoluksi. Esteettömästä Green Care-aistipolusta laadittiin kulutuskaavio eli service blueprint sekä tuotekortti yrityksen käyttöön.