Richard Wagnerin luoma hochdramaattisen sopraanon käsite
Äikäs, Pilvi-Annukka (2008)
Äikäs, Pilvi-Annukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni käsittelee Richard Wagnerin hochdramaattisen sopraanon käsitettä. Työn tarkoituksena on selvittää, millainen ääni hochdramaattinen sopraano on. Selvitän työssäni myös laulajaidentiteettiä, saksalaista äänifakkijärjestelmää, nuoren dramaattisen äänen opettamista ja hochdramaattiseksi sopraanoksi kasvamista sekä hochdramaattisen sopraanon tekniikkaa. Haastattelin työhöni oopperalaulaja Brita Margareta Brandtia, joka on harjoittanut Wagnerin dramaattisia naisrooleja Bayreuthin pääkorrepetiittorin Richard Trimbornen kanssa. Tietoa olen kerännyt myös erilaisista kirjallisista ja elektronisista lähteistä. Esittelen Richard Wagnerin Der Ring des Nibelungen -oopperatetralogian (Nibelungin sormus) päätösosan, Götterdämmerungin (Jumalten tuho) BruÌnnhilden roolin. Sen sanotaan olevan vaativinta laulettavaa naisäänelle. Tarkastelen roolia kolmen eri sopraanon laulamana cd-levyiltä ja kerron roolin äänellisistä vaatimuksista. Hochdramaattinen sopraano jäsentyy käsitteenä hyvin monimuotoisena. Sen ominaisuuksia ovat esimerkiksi äänen vahvuus ja tiiviys. Ääni kantaa orkesterin läpi, koska siinä on lasermainen ydin sekä oikeanlainen tekniikka Wagnerin musiikkiin. Hochdramaattista sopraanoa lauletaan noin 45-60 vuoden iässä.".