Leikkipäivät Satakunnan keskussairaalassa: Piirtämällä iloa potilaana olevalle lapselle
Palomäki, Marjukka (2016)
Palomäki, Marjukka
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716420
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716420
Tiivistelmä
Projektimuotoisen opinnäytetyön tavoitteena oli lasten osastolla ja poliklinikoilla potilaana olevien lasten ilon ja turvallisuuden tunteen herääminen piirtämisen avulla. Lisäksi tavoitteena oli lasten sairaalakokemusten ja sairauden käsittelyn mahdollistuminen taiteen keinoin. Projektin tarkoituksena oli leikkiä ja piirtää kahtena päivänä potilaana olevien lasten kanssa sekä tehdä vanhemmille ja hoitohenkilökunnalle piirtämisen tärkeydestä sekä terapeuttisuudesta kertova ohjelehtinen. Ohjelehtisen tavoitteena oli hoitohenkilökunnan ja vanhempien motivoituminen piirtämisen käyttöön osana lasten hoitotyötä.
Opinnäytetyöni teoriataustassa käsiteltiin projektin määritelmää, lasten hoitotyötä, leikki-ikäisen lapsen kasvua ja kehitystä, piirtämistä lasten hoitotyössä sekä lapsen tunne-elämää ja sen tukemista. Projektin yhteistyötahona toimivat Satakunnan keskussairaalan uudessa Lasten ja naistentalossa sijaitsevat lasten osasto sekä poliklinikat.
Leikkipäiviin liitettiin muutaman opiskelijan järjestämänä kuvakirjojen lukemista, sadutusta, nallesairaalan leikkimistä sekä piirtämistä. Projektin edetessä järjestettiin osastotunti hoitohenkilökunnalle, jossa kerrottiin piirtämisen sekä muiden leikin välineiden käytön tärkeydestä osana lasten hoitotyötä. Leikkipäivät toteutettiin yhteistyönä kolmen opiskelijan ryhmänä kahtena päivänä elokuussa 2016.
Lapsi voi ilmaista ajatuksia sekä tunteita luonnollisesti piirtämällä. Leikki-ikäiselle lapselle kuuluu antaa mahdollisuuksia toimenpiteestä heränneiden tunteiden käsittelyyn sekä keskusteluun piirtämisen, kertomisen ja leikin avulla. Piirtämishetkiin sisällytettiin lasten kanssa yhdessä piirtämistä, leikkiä, keskustelua sekä aikuisen läsnäoloa. Piirtämisen tärkeydestä ja terapeuttisuudesta kertova ohjelehtinen laadittiin tietokoneen Word-kirjoitusohjelmalla. Leikkipäivien aikana Piirrän ja parannun- ohjelehtisiä tulostettiin ja laitettiin ilmoitustauluille sekä lasten osastolle, että poliklinikoille. Lisäksi ohjelehtinen lähetettiin sähköisesti lasten osaston ja poliklinikoiden osastonhoitajan käyttöön.
Piirtämishetket saivat lasten ajan kulumaan paremmin ja ajatukset kiinnittymään muualle sairaalaympäristöstä ja sairaudesta. Lapset vaikuttivat myös tyytyväisiltä ja iloisilta piirtäessään. Hoitohenkilökunta koki opinnäytetyön aiheen tärkeäksi ja ohjelehtisen hyödylliseksi. Vanhemmat ja hoitohenkilökunta voivat käyttää lasten kanssa piirtämistä ajanvietteenä, iloa ja turvallisuutta tuovana leikkinä tai keinona käsitellä tunteita ja kokemuksia hoitotyön lomassa.
Opinnäytetyöni teoriataustassa käsiteltiin projektin määritelmää, lasten hoitotyötä, leikki-ikäisen lapsen kasvua ja kehitystä, piirtämistä lasten hoitotyössä sekä lapsen tunne-elämää ja sen tukemista. Projektin yhteistyötahona toimivat Satakunnan keskussairaalan uudessa Lasten ja naistentalossa sijaitsevat lasten osasto sekä poliklinikat.
Leikkipäiviin liitettiin muutaman opiskelijan järjestämänä kuvakirjojen lukemista, sadutusta, nallesairaalan leikkimistä sekä piirtämistä. Projektin edetessä järjestettiin osastotunti hoitohenkilökunnalle, jossa kerrottiin piirtämisen sekä muiden leikin välineiden käytön tärkeydestä osana lasten hoitotyötä. Leikkipäivät toteutettiin yhteistyönä kolmen opiskelijan ryhmänä kahtena päivänä elokuussa 2016.
Lapsi voi ilmaista ajatuksia sekä tunteita luonnollisesti piirtämällä. Leikki-ikäiselle lapselle kuuluu antaa mahdollisuuksia toimenpiteestä heränneiden tunteiden käsittelyyn sekä keskusteluun piirtämisen, kertomisen ja leikin avulla. Piirtämishetkiin sisällytettiin lasten kanssa yhdessä piirtämistä, leikkiä, keskustelua sekä aikuisen läsnäoloa. Piirtämisen tärkeydestä ja terapeuttisuudesta kertova ohjelehtinen laadittiin tietokoneen Word-kirjoitusohjelmalla. Leikkipäivien aikana Piirrän ja parannun- ohjelehtisiä tulostettiin ja laitettiin ilmoitustauluille sekä lasten osastolle, että poliklinikoille. Lisäksi ohjelehtinen lähetettiin sähköisesti lasten osaston ja poliklinikoiden osastonhoitajan käyttöön.
Piirtämishetket saivat lasten ajan kulumaan paremmin ja ajatukset kiinnittymään muualle sairaalaympäristöstä ja sairaudesta. Lapset vaikuttivat myös tyytyväisiltä ja iloisilta piirtäessään. Hoitohenkilökunta koki opinnäytetyön aiheen tärkeäksi ja ohjelehtisen hyödylliseksi. Vanhemmat ja hoitohenkilökunta voivat käyttää lasten kanssa piirtämistä ajanvietteenä, iloa ja turvallisuutta tuovana leikkinä tai keinona käsitellä tunteita ja kokemuksia hoitotyön lomassa.