Vetovoimainen kaupunkibrändi Instagramissa - case: VisitPorvoo
Antikainen, Otto (2016)
Antikainen, Otto
Haaga-Helia ammattikorkeakoulu
2016
Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivs 1.0 Suomi
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216749
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216749
Tiivistelmä
Tämä toiminnallinen opinnäytetyö sai alkunsa tekijän kiinnostuksesta brändejä, visuaalista markkinointia sekä sosiaalista mediaa kohtaan. Tekijä otti elokuussa 2016 aihe-ehdotuksensa kanssa yhteyttä Porvoon kaupungin matkailu- ja markkinointiyksikköön. Näin syntyi toimeksianto työstä, jossa tultaisiin selvittämään, miten kaupunki voi hyödyntää kuvanjakopalvelu Instagramia oman brändinsä vahvistamisessa. Työn tavoitteeksi muodostui luoda ohjeisto, jonka avulla voidaan kehittää VisitPorvoon Instagram-tiliä sekä kaupungin matkailubrändiä.
Sisällön teoriaosuus rajattiin käsittelemään brändiä ja sen rakennetta, kaupunkibrändejä ja niiden erityispiirteitä sekä Instagramia sosiaalisena mediana ja palvelun potentiaalia brändäyksessä. Käsitteistöön kuuluivat muun muassa brändin identiteetti ja imago. Teoriaosuuden tarkoituksena oli tarjota näkemyksiä siihen, mistä brändeissä on ylipäätään kyse sekä miten brändikäsitteet soveltuvat kaupunkeihin ja Instagramiin.
Näistä aiheista siirryttiin aineistonkeruuseen, jossa tekijä suoritti vertailuanalyysin eli benchmarkingin Porvoon sekä viiden muun kaupungin Instagram-tilin välillä. Tileistä arvioitiin niissä toteutuneita käytäntöjä esimerkiksi sisällön aiheiden ja visuaalisuuden sekä muiden kaupungin brändäykseen liittyvien tekijöiden osalta. Menetelmän avulla saatiin selville, miten kaupungit hyödyntävät palvelua brändäyksessään, ja mitkä tekijät joko edesauttavat tai estävät brändin vahvistumista Instagramissa.
Teoreettinen viitekehys sekä benchmarkingin tulokset loivat yhdessä perustan opinnäytetyön produktille eli Instagram-ohjeistolle, joka toteutettiin 15 sivun PowerPoint-esityksenä. Ohjeistoon valikoitui benchmarkingin perusteella oleellisimpia tekijöitä kaupungin brändäyksestä Instagramissa. Lopullinen sisältö muodostui peilaamalla tehtyjä havaintoja teoriaan sekä soveltamalla tietoa VisitPorvoo-brändin tapaukseen.
Opinnäytetyö eteni nopeassa aikataulussa ja valmistui marraskuun 2016 lopulla. Projekti oli tekijälleen opettavainen matka, jonka aikana hän sai mahdollisuuden hyödyntää hankittua osaamista kiinnostavan ja ajankohtaisen aiheen tutkimisessa. Työn lopputulos saavutti sille asetetut tavoitteet ja tarjosi näin käytännöllisen hyödyn toimeksiantajalle, mahdollistaen VisitPorvoo-brändin kehittämisen ohjeiston avulla.
Sisällön teoriaosuus rajattiin käsittelemään brändiä ja sen rakennetta, kaupunkibrändejä ja niiden erityispiirteitä sekä Instagramia sosiaalisena mediana ja palvelun potentiaalia brändäyksessä. Käsitteistöön kuuluivat muun muassa brändin identiteetti ja imago. Teoriaosuuden tarkoituksena oli tarjota näkemyksiä siihen, mistä brändeissä on ylipäätään kyse sekä miten brändikäsitteet soveltuvat kaupunkeihin ja Instagramiin.
Näistä aiheista siirryttiin aineistonkeruuseen, jossa tekijä suoritti vertailuanalyysin eli benchmarkingin Porvoon sekä viiden muun kaupungin Instagram-tilin välillä. Tileistä arvioitiin niissä toteutuneita käytäntöjä esimerkiksi sisällön aiheiden ja visuaalisuuden sekä muiden kaupungin brändäykseen liittyvien tekijöiden osalta. Menetelmän avulla saatiin selville, miten kaupungit hyödyntävät palvelua brändäyksessään, ja mitkä tekijät joko edesauttavat tai estävät brändin vahvistumista Instagramissa.
Teoreettinen viitekehys sekä benchmarkingin tulokset loivat yhdessä perustan opinnäytetyön produktille eli Instagram-ohjeistolle, joka toteutettiin 15 sivun PowerPoint-esityksenä. Ohjeistoon valikoitui benchmarkingin perusteella oleellisimpia tekijöitä kaupungin brändäyksestä Instagramissa. Lopullinen sisältö muodostui peilaamalla tehtyjä havaintoja teoriaan sekä soveltamalla tietoa VisitPorvoo-brändin tapaukseen.
Opinnäytetyö eteni nopeassa aikataulussa ja valmistui marraskuun 2016 lopulla. Projekti oli tekijälleen opettavainen matka, jonka aikana hän sai mahdollisuuden hyödyntää hankittua osaamista kiinnostavan ja ajankohtaisen aiheen tutkimisessa. Työn lopputulos saavutti sille asetetut tavoitteet ja tarjosi näin käytännöllisen hyödyn toimeksiantajalle, mahdollistaen VisitPorvoo-brändin kehittämisen ohjeiston avulla.