Joustavasti työelämään työvalmennuksen avulla
Tuomisto, Sirpa (2016)
Tuomisto, Sirpa
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216809
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216809
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Tuomisto, Sirpa. Joustavasti työelämään työvalmennuksen avulla
53 s., 5 liitettä, Helsinki. Syksy 2016.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, sosionomi (ylempi AMK).
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää miten työvalmennus on edistänyt nuorten siirtymistä työelämään.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli nuorten osallisuuden edistäminen työvalmennuksen avulla. Työvalmennusta tarkasteltiin Raivion ja Karjalaisen osallisuuden ulottuvuuksien näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaksi hanketta, missä toisessa työllistettiin nuoria oppisopimuskoulutukseen ja toisessa työllistettiin osatyökykyisiä tuettuun työhön työvalmennuksen avulla.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja ja yksilöhaastatteluja. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan nuoret ovat työllistyneet työvalmennuksen avulla. Työvalmentajien mielestä työvalmennuksen menetelmät ovat lisänneet nuorten itsetuntoa ja onnistumiskokemuksia. Nuorten mielestä työvalmennuksen avulla he ovat saaneet työpaikan ja tukea riittävästi työllistymiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallisuuden ulottuvuuksista työllistyminen, nuorten toimijuus ja nuoret osana verkostoa toteutuvat tutkimuksen koh-teena olevissa hankkeissa.
Avainsanoja: osallisuus, työvalmennus, nuorten oppisopimuskoulutus, tuettu työllistyminen
Tuomisto, Sirpa. Joustavasti työelämään työvalmennuksen avulla
53 s., 5 liitettä, Helsinki. Syksy 2016.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Terveyden edistämisen koulutusohjelma, Sosiaali- ja terveysalan ylempi amk-tutkinto, sosionomi (ylempi AMK).
Tässä opinnäytetyössä oli tavoitteena selvittää miten työvalmennus on edistänyt nuorten siirtymistä työelämään.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä oli nuorten osallisuuden edistäminen työvalmennuksen avulla. Työvalmennusta tarkasteltiin Raivion ja Karjalaisen osallisuuden ulottuvuuksien näkökulmasta.
Tutkimuksen kohderyhmänä oli kaksi hanketta, missä toisessa työllistettiin nuoria oppisopimuskoulutukseen ja toisessa työllistettiin osatyökykyisiä tuettuun työhön työvalmennuksen avulla.
Aineistonhankintamenetelminä käytettiin ryhmähaastatteluja ja yksilöhaastatteluja. Saatu aineisto analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin avulla.
Tutkimustulosten mukaan nuoret ovat työllistyneet työvalmennuksen avulla. Työvalmentajien mielestä työvalmennuksen menetelmät ovat lisänneet nuorten itsetuntoa ja onnistumiskokemuksia. Nuorten mielestä työvalmennuksen avulla he ovat saaneet työpaikan ja tukea riittävästi työllistymiseen.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että osallisuuden ulottuvuuksista työllistyminen, nuorten toimijuus ja nuoret osana verkostoa toteutuvat tutkimuksen koh-teena olevissa hankkeissa.
Avainsanoja: osallisuus, työvalmennus, nuorten oppisopimuskoulutus, tuettu työllistyminen