NUORTEN NÄKÖKULMIA TUEN TARPEISIIN PERUSOPETUKSEN JA TOISEN ASTEEN OPINTOJEN NIVELVAIHEESSA : Kysely Nurmijärven ja Sipoon nuorisotakuun alaisen toiminnan asiakkaille
Nousiainen, Mirikle; Rusanen, Riikka (2016)
Nousiainen, Mirikle
Rusanen, Riikka
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316877
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316877
Tiivistelmä
Nousiainen, Mirikle & Rusanen, Riikka. Nuorten näkökulmia tuen tarpeisiin perusopetuksen ja toisen asteen opintojen nivelvaiheessa. Kysely Nurmijärven ja Sipoon nuorisotakuun alaisen toiminnan asiakkaille. Diak, Helsinki, syksy 2016, 58 s., 3 liitettä.
Diakonia ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvin-voinnin edistäminen, sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sipoon ja Nurmijärven kunnan nuoriso-takuun alaisen toiminnan asiakkaiden taustoja ja oppimiseen liittyviä erityisen tuen tarpeita. Lisäksi tarkastelimme perusopetuksen nivelvaiheen sujuvuutta sekä kuntien ja koulujen palvelurakennetta tältä osin. Halusimme osallistaa nuoret pohtimaan palvelurakennetta, sen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tavoitteena oli saada nuorten ääni kuulluksi heidän omien kokemuksien kautta.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joiden täyttö ohjeistettiin kyselyn toteuttamiseen osallistuville työntekijöille. He keräsivät aineiston ennalta määriteltynä ajankohtana keväällä 2016 ja toimivat nuorten tukena lomakkeiden täyttämisessä. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisin tutkimusmenetelmin, käyttäen luokittelua ja teemoittelua. Opinnäytetyössä tulokset esitetään pääsääntöisesti koko-naisuutena otoksen jäätyä toivottua pienemmäksi (n 35).
Vastaajista 24 nuorta oli ollut erityisen tuen tarpeessa opintojensa aikana. Tulosten luokittelun perusteella muodostettiin kolme teemaa: psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukeminen, koulunkäynnin tukeminen sekä oppimisympäristö ja menetelmät. Suurin osa vastaajista koki, että olisi tarvinnut enemmän ja nopeampaa apua oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Myös henkistä tukea, inhi-millisyyttä, tsemppaamista, ymmärrystä ja kodin kannustusta sekä ohjausta olisi toivottu lisää.
Peruskoulun aikana tukea oli saatu opintoihin monilta eri tahoilta. Toiselle as-teelle siirtyessä tuki väheni merkittävästi. Lähiverkoston antama tuki koettiin tärkeäksi ja riittäväksi. Nuorten oma osallisuus omien valintojen tekemiseen nivelvaiheessa on tärkeää, mutta sen lisäksi nuori tarvitsee ohjausta. Kun tavoitteena on erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtyminen perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen mahdollisimman joustavasti ja opiskelijan edellytysten mukaisesti, vaatii se saumatonta yhteistyötä useamman eri tahon kesken. Nivelvaiheeseen nuoret toivoivat erilaisia vaihtoehtoja varsinkin silloin kun omat tulevaisuuden toiveet ovat vielä epäselvät.
Asiasanat: erityinen tuki, nivelvaihe, nuorisotakuu, syrjäytyminen, osallisuus
Diakonia ammattikorkeakoulu, Syrjäytymisvaarassa olevien terveyden ja hyvin-voinnin edistäminen, sairaanhoitaja (ylempi AMK), terveydenhoitaja (ylempi AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Sipoon ja Nurmijärven kunnan nuoriso-takuun alaisen toiminnan asiakkaiden taustoja ja oppimiseen liittyviä erityisen tuen tarpeita. Lisäksi tarkastelimme perusopetuksen nivelvaiheen sujuvuutta sekä kuntien ja koulujen palvelurakennetta tältä osin. Halusimme osallistaa nuoret pohtimaan palvelurakennetta, sen vahvuuksia ja kehittämiskohteita. Tavoitteena oli saada nuorten ääni kuulluksi heidän omien kokemuksien kautta.
Aineisto kerättiin kyselylomakkeilla, joiden täyttö ohjeistettiin kyselyn toteuttamiseen osallistuville työntekijöille. He keräsivät aineiston ennalta määriteltynä ajankohtana keväällä 2016 ja toimivat nuorten tukena lomakkeiden täyttämisessä. Aineisto analysoitiin pääosin laadullisin tutkimusmenetelmin, käyttäen luokittelua ja teemoittelua. Opinnäytetyössä tulokset esitetään pääsääntöisesti koko-naisuutena otoksen jäätyä toivottua pienemmäksi (n 35).
Vastaajista 24 nuorta oli ollut erityisen tuen tarpeessa opintojensa aikana. Tulosten luokittelun perusteella muodostettiin kolme teemaa: psyykkisen ja sosiaalisen hyvinvoinnin tukeminen, koulunkäynnin tukeminen sekä oppimisympäristö ja menetelmät. Suurin osa vastaajista koki, että olisi tarvinnut enemmän ja nopeampaa apua oppimisvaikeuksien tunnistamiseen. Myös henkistä tukea, inhi-millisyyttä, tsemppaamista, ymmärrystä ja kodin kannustusta sekä ohjausta olisi toivottu lisää.
Peruskoulun aikana tukea oli saatu opintoihin monilta eri tahoilta. Toiselle as-teelle siirtyessä tuki väheni merkittävästi. Lähiverkoston antama tuki koettiin tärkeäksi ja riittäväksi. Nuorten oma osallisuus omien valintojen tekemiseen nivelvaiheessa on tärkeää, mutta sen lisäksi nuori tarvitsee ohjausta. Kun tavoitteena on erityistä tukea tarvitsevan oppilaan siirtyminen perusopetuksesta ammatilliseen koulutukseen mahdollisimman joustavasti ja opiskelijan edellytysten mukaisesti, vaatii se saumatonta yhteistyötä useamman eri tahon kesken. Nivelvaiheeseen nuoret toivoivat erilaisia vaihtoehtoja varsinkin silloin kun omat tulevaisuuden toiveet ovat vielä epäselvät.
Asiasanat: erityinen tuki, nivelvaihe, nuorisotakuu, syrjäytyminen, osallisuus