Alakouluikäisten lasten päihteiden käytön ennaltaehkäisy : materiaali vanhemmille
Savola, Christina; Toivonen , Pia (2016)
Savola, Christina
Toivonen , Pia
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216815
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216815
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on ennaltaehkäistä alakouluikäisten lasten päihteiden käyttöä luomalla vanhemmille materiaali, jonka avulla he pystyvät lastensa kanssa aloittamaan keskustelun päihteistä jo varhaisessa vaiheessa. Työ toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Turun hyvinvointitoimialan kanssa. Tämä opinnäytetyö on osa Turun ammattikorkeakoulun Terveesti tulevaisuuteen – hanketta.
Teoreettisessa osuudessa etsimme tietoa siitä, minkälaista on nuorten päihteiden käyttö tänä päivänä sekä miten päihdekasvatusta toteutetaan koulussa ja kotona. Vaikka nuorten hyvinvointi- ja terveystottumukset ovatkin muuttuneet myönteisempään suuntaan 2000- luvulla, niin tänä päivänä nuoret aloittavat päihteiden käytön keskimäärin 14-vuotiaana, mutta osa jo 12-vuotiaana. Tupakan ja alkoholin käytön vähentyessä nuuskan ja kannabiksen käyttö on lisääntymässä sekä asenteet huumeita kohtaan ovat muuttuneet sallivammiksi nuorten keskuudessa.
Päihteiden käytön varhaisen aloitusiän vuoksi päihdekasvatuksen aloittaminen nuorella iällä on tärkeää, sillä se ehkäisee päihteiden käytön aloitusta sekä päihteisiin liittyvien riskien muodostumista myöhemmällä iällä. Vanhempien aktiivisen roolin on tutkittu lisänneen päihdekasvatuksen tehokkuutta. Laadukkaiden päihdekasvatusmateriaalien pohjalta laadittiin vanhemmille tämä materiaali.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta on luotu vanhemmille materiaali, jonka kouluterveydenhoitaja voi jakaa heille viidennen luokan laajan terveystarkastuksen yhteydessä. Materiaali antaa vinkkejä siihen, miten keskustelu kannattaa aloittaa sekä kannustaa vanhempia aloittamaan keskustelun päihteistä jo ennen kuin lapsi on ehtinyt kokeilla niitä. Materiaali kannustaa vanhempia myös miettimään omaa päihteiden käyttöään, sillä vanhempi on lapselle merkittävin esimerkin näyttäjä. Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa esittelimme materiaalin yhteistyökumppanille.
Teoreettisessa osuudessa etsimme tietoa siitä, minkälaista on nuorten päihteiden käyttö tänä päivänä sekä miten päihdekasvatusta toteutetaan koulussa ja kotona. Vaikka nuorten hyvinvointi- ja terveystottumukset ovatkin muuttuneet myönteisempään suuntaan 2000- luvulla, niin tänä päivänä nuoret aloittavat päihteiden käytön keskimäärin 14-vuotiaana, mutta osa jo 12-vuotiaana. Tupakan ja alkoholin käytön vähentyessä nuuskan ja kannabiksen käyttö on lisääntymässä sekä asenteet huumeita kohtaan ovat muuttuneet sallivammiksi nuorten keskuudessa.
Päihteiden käytön varhaisen aloitusiän vuoksi päihdekasvatuksen aloittaminen nuorella iällä on tärkeää, sillä se ehkäisee päihteiden käytön aloitusta sekä päihteisiin liittyvien riskien muodostumista myöhemmällä iällä. Vanhempien aktiivisen roolin on tutkittu lisänneen päihdekasvatuksen tehokkuutta. Laadukkaiden päihdekasvatusmateriaalien pohjalta laadittiin vanhemmille tämä materiaali.
Kirjallisuuskatsauksen pohjalta on luotu vanhemmille materiaali, jonka kouluterveydenhoitaja voi jakaa heille viidennen luokan laajan terveystarkastuksen yhteydessä. Materiaali antaa vinkkejä siihen, miten keskustelu kannattaa aloittaa sekä kannustaa vanhempia aloittamaan keskustelun päihteistä jo ennen kuin lapsi on ehtinyt kokeilla niitä. Materiaali kannustaa vanhempia myös miettimään omaa päihteiden käyttöään, sillä vanhempi on lapselle merkittävin esimerkin näyttäjä. Opinnäytetyön viimeisessä vaiheessa esittelimme materiaalin yhteistyökumppanille.