Lisää löylyä : Saunalautta harrastuksesta tuottavaksi sivutoimeksi
Korhonen, Paula (2016)
Korhonen, Paula
Lapin ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716399
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016111716399
Tiivistelmä
Liiketoiminnan aloittaminen ja yrittäjäksi ryhtyminen vaativat paljon selvitystä ja tietoa tulevasta toiminnasta ja toimintamalleista. Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää toimeksiantajan, Sokeripalatalo Ky:n, tulevaa saunalautan vuokraustoimintaa ja luoda toimiva pohja, jolle liiketoimintaa voidaan lähteä rakenta-maan.
Opinnäytetyössä tulevaa liiketoimintaa varten haettiin tietoa yrittäjyydestä sekä tuotteistamis- ja lanseerausprosessista. Lisäksi työhön lisättiin osio, joka käsittelee saunaa, koska tulevassa liiketoiminnassa sauna on isossa roolissa. Sauna on iso osa suomalaista kulttuuria ja se on nykyään melko tunnettu myös maailmalla.
Kehittämismenetelminä käytettiin Business Model Canvasia, benchmarkingia ja tuotekorttia. Sokeripalatalo Ky:lle laadittiin oma BMC. Benchmarkingia hyödynnettiin vertailemalla muita toimijoita ja poimimalla heidän toiminnastaan hyödyllisiä tietoja. Tuotekorttia varten haettiin tietoa tuotekortin laatimisesta ja tehtiin tuotekorttipohja, jolle voidaan tulevaisuudessa tehdä saunalautan tuotekortti.
Työn tuloksena laadittu BMC on kattava ja hyödyllinen väline Sokeripalatalo Ky:n tulevaa liiketoimintaa varten. Se sisältää kaikki tarvittavat tiedot liiketoiminnasta tiiviissä ja helposti ymmärrettävässä muodossa. BMC on väline, jonka avulla yritys voi kehittää liiketoimintamalliaan jatkuvasti ja BMC muuttuu sekä täydentyy yrityksen kehityksen mukaan.
Opinnäytetyössä tulevaa liiketoimintaa varten haettiin tietoa yrittäjyydestä sekä tuotteistamis- ja lanseerausprosessista. Lisäksi työhön lisättiin osio, joka käsittelee saunaa, koska tulevassa liiketoiminnassa sauna on isossa roolissa. Sauna on iso osa suomalaista kulttuuria ja se on nykyään melko tunnettu myös maailmalla.
Kehittämismenetelminä käytettiin Business Model Canvasia, benchmarkingia ja tuotekorttia. Sokeripalatalo Ky:lle laadittiin oma BMC. Benchmarkingia hyödynnettiin vertailemalla muita toimijoita ja poimimalla heidän toiminnastaan hyödyllisiä tietoja. Tuotekorttia varten haettiin tietoa tuotekortin laatimisesta ja tehtiin tuotekorttipohja, jolle voidaan tulevaisuudessa tehdä saunalautan tuotekortti.
Työn tuloksena laadittu BMC on kattava ja hyödyllinen väline Sokeripalatalo Ky:n tulevaa liiketoimintaa varten. Se sisältää kaikki tarvittavat tiedot liiketoiminnasta tiiviissä ja helposti ymmärrettävässä muodossa. BMC on väline, jonka avulla yritys voi kehittää liiketoimintamalliaan jatkuvasti ja BMC muuttuu sekä täydentyy yrityksen kehityksen mukaan.