Sosiaalisen median hyödyntäminen tapahtumatuotannossa : case: Lappeenrannan kaupungin tapahtumapalvelut - Lappeenranta Event
Niemi, Suvi (2016)
Niemi, Suvi
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216818
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112216818
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sosiaalisen median hyödyntämistä Lappeenrannan kaupungin tapahtumapalveluiden markkinoinnissa. Työ on toiminnallinen. Opinnäytetyön tavoitteena on luoda kattava ohjeistus siitä, miten Lappeenrannan kaupungin tapahtumapalvelut voisi hyödyntää Facebookia tapahtumamarkkinoinnissaan, sillä tapahtumapalvelut ei ole omana yrityksenään mukana Facebookissa eikä muissakaan sosiaalisen median kanavissa. Vaikka sosiaalisen median kanavia on monia, keskitytään opinnäytetyössä kuitenkin pääasiassa Facebookiin.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käydään yleisesti läpi tapahtumatuotantoa, sosiaalisen median hyödyntämistä tapahtumamarkkinoinnissa sekä laajemmin tapahtuman markkinointia Facebookissa. Teoriaosuudessa tietolähteenä hyödynnetään painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Työn empiriaosuuteen luotiin Facebook-ohjeistus Lappeenrannan kaupungin tapahtumapalveluille. Ohjeistuksessa kerrotaan, miten luoda Facebook-sivu sekä Facebookin tapahtumasivu ja mitä niihin kannattaa sisältää. Ohjeistuksessa käydään läpi myös millainen Facebook-suunnitelma tapahtumapalveluiden olisi hyödyllistä tehdä. Ennen ohjeita empiriaosuudesta löytyy analyysi tapahtumapalveluiden kesän tapahtumien markkinoinnista Facebookissa, joka toimii omalta osaltaan pohjana Facebook-ohjeistukselle. Analyysissä tutkittiin, mitkä asiat toimivat tapahtumapalveluiden Facebook-markkinoinnissa hyvin ja mitkä eivät.
Opinnäytetyö on jaettu teoria- ja empiriaosuuteen. Teoriaosuudessa käydään yleisesti läpi tapahtumatuotantoa, sosiaalisen median hyödyntämistä tapahtumamarkkinoinnissa sekä laajemmin tapahtuman markkinointia Facebookissa. Teoriaosuudessa tietolähteenä hyödynnetään painettuja sekä elektronisia lähteitä.
Työn empiriaosuuteen luotiin Facebook-ohjeistus Lappeenrannan kaupungin tapahtumapalveluille. Ohjeistuksessa kerrotaan, miten luoda Facebook-sivu sekä Facebookin tapahtumasivu ja mitä niihin kannattaa sisältää. Ohjeistuksessa käydään läpi myös millainen Facebook-suunnitelma tapahtumapalveluiden olisi hyödyllistä tehdä. Ennen ohjeita empiriaosuudesta löytyy analyysi tapahtumapalveluiden kesän tapahtumien markkinoinnista Facebookissa, joka toimii omalta osaltaan pohjana Facebook-ohjeistukselle. Analyysissä tutkittiin, mitkä asiat toimivat tapahtumapalveluiden Facebook-markkinoinnissa hyvin ja mitkä eivät.