Kouluikäisten lasten ryhmäyttäminen kesäleirillä
Naskali, Jukka (2016)
Naskali, Jukka
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316886
Tiivistelmä
Tämän monimuotoisen opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää ryhmäyttävää toimintaa Leirikesä ry:n kesäleireille teorian pohjalta. Leireille osallistuivat 7-13 vuotiaita lapsia. Ennen toiminnan suunnittelua, tutkin ryhmäyttämistä ja ryhmän eri vaiheiden muodostumista ja miten tukea niitä mahdollisimman hyvin.
Toteutin suunnitelmani ryhmäyttävästä toiminnasta kesällä 2016 yhteensä neljälle eri ryhmälle. Jokaisessa ryhmässä oli noin 20 lasta. Ryhmien ohjelmat olivat samankaltaiset, mutta toiveet, odottamattomat tilanteet ja sää vaikuttivat suunnitelmiin. Olin miettinyt tarkinten ensimmäisen päivän, jolla on iso merkitys viikon mittaisen leirin ryhmäytymisen kannalta. Muille päiville olin jättänyt enemmän joustovaraa toiveiden ja kollegoiden ajatusten mukaan. Noin leirin puolen välin kohdalla tein lasten kanssa kehupaperin, jonka tavoitteena oli aktivoida heitä tuntemaan itsensä enemmän ryhmänsä jäseneksi. Toisena tarkoituksena oli oppia samalla antamaan toisilleen kehuja, kuten ottamaan niitä myös vastaan. Suunnittelemani toiminnat ovat helposti otettavissa käyttöön millä tahansa leireillä. Tiivistettynä ryhmäyttämisessä toimivat kuunteleminen, joustavuus, tavoitteelliset aktiviteetit sekä jokaisen yksilön huomioiminen.
Leirin lopussa annoin kotiin vietäväksi kyselylomakkeen, jonka avulla olen voinut arvioida toimintaani. Kysymyksiä oli yhteensä viisi kappaletta. Kyselyitä palautettiin yhdeksän kappaletta. Kaikkien takaisin tulleiden kyselyiden yleisarvosana oli hyvä. Niiden perusteella pystyn toteamaan ryhmäytymisen olleen onnistunut jokaisella viikolla.
Toteutin suunnitelmani ryhmäyttävästä toiminnasta kesällä 2016 yhteensä neljälle eri ryhmälle. Jokaisessa ryhmässä oli noin 20 lasta. Ryhmien ohjelmat olivat samankaltaiset, mutta toiveet, odottamattomat tilanteet ja sää vaikuttivat suunnitelmiin. Olin miettinyt tarkinten ensimmäisen päivän, jolla on iso merkitys viikon mittaisen leirin ryhmäytymisen kannalta. Muille päiville olin jättänyt enemmän joustovaraa toiveiden ja kollegoiden ajatusten mukaan. Noin leirin puolen välin kohdalla tein lasten kanssa kehupaperin, jonka tavoitteena oli aktivoida heitä tuntemaan itsensä enemmän ryhmänsä jäseneksi. Toisena tarkoituksena oli oppia samalla antamaan toisilleen kehuja, kuten ottamaan niitä myös vastaan. Suunnittelemani toiminnat ovat helposti otettavissa käyttöön millä tahansa leireillä. Tiivistettynä ryhmäyttämisessä toimivat kuunteleminen, joustavuus, tavoitteelliset aktiviteetit sekä jokaisen yksilön huomioiminen.
Leirin lopussa annoin kotiin vietäväksi kyselylomakkeen, jonka avulla olen voinut arvioida toimintaani. Kysymyksiä oli yhteensä viisi kappaletta. Kyselyitä palautettiin yhdeksän kappaletta. Kaikkien takaisin tulleiden kyselyiden yleisarvosana oli hyvä. Niiden perusteella pystyn toteamaan ryhmäytymisen olleen onnistunut jokaisella viikolla.