Yrityksen omistajanvaihdos
Korpela, Jukka (2008)
Korpela, Jukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2008
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää pienten ja keskisuurten puusepänyritysten omistajan- ja sukupolvenvaihdokseen liittyviä asioita. On arvioitu, että Suomessa tapahtuu omistajanvaihdos seuraavan kymmenen vuoden aikana 70 - 80 000:ssä yrityksessä. Syitä on monia, mutta keskeisimpiä ovat yrittäjän ikääntyminen, terveydelliset seikat, omistuksien muutokset, halu antaa vastuuta seuraavalle sukupolvelle, muuttaa omistus rahaksi ja päästä jatkossa helpommalla tai hakea uusia haasteita. Korkeasuhdanne lisää myös yrityskauppojen määrää, koska yritykset tuottavat hyvin ja rahoituksen järjestäminen on helppoa. On myyjän ja ostajan markkinat. Omistajavaihdosten onnistuminen on merkittävä asia omistajien lisäksi myös ympäröivän yhteiskunnan kannalta. Omistajille on tärkeää, että työntekijöillä säilyvät vähintään samat edut ja työpaikat jatkossakin. Yrittäjälle kysymys on usein oman elämäntyön ja aikanaan tehdyn, useimmiten riskisijoituksen, realisoimisesta. Yrittäjän näkökulmasta katsottuna omistajanvaihdos on suuri muutos, ja siihen kannattaa panostaa ja aloittaa myös henkinen valmistautuminen jo ajoissa. Luopujan ja jatkajan välillä tulisi olla täysi luottamus, jolloin riittävän pitkää siirtymäaikaa käyttämällä voidaan omistajanvaihdos suorittaa aiheuttamatta vahinkoa yrityksen toiminnalle. Pk-yrityksissä keskitytään helposti enemmän tekemiseen kuin keskusteluun, jota tehdään työn lomassa. Luopujalle on tärkeää, että hän voi jättää luottavaisin mielin yrityksen jatkajalle ja nähdä elämäntyönsä jatkuvan. Jatkajalla on suuri huoli yrityksen menestymisestä, johon hän usein on kiinnittänyt koko omaisuutensa Omakohtaisista yrityskauppakokemuksista kerrotaan Omia kokemuksia ja pohdintoja yrityskaupoista -osuudessa. Kokemuksista käy ilmi, että luopujalle ei ole helppoa luopua elämäntyöstään, koska yritys on ollut olennainen osa jokapäiväistä elämää ja sosiaalista verkostoa. Saatu rahallinen hyöty ei ole välttämättä tärkein tekijä, vaan kokonaisuus, jossa on huomioitu tärkeimmät sidosryhmät. Yhteenveto-osuudessa kerrotaan mitä omakohtaisia virheitä on tehty ja mihin asioihin tulee kiinnittää erityisesti huomiota. Yrittäjäksi aikova keskittyy helposti liiaksi kannattavuuslaskelmiin, tila- ja laitehankintoihin. Yhtä tärkeää on pohtia omia vahvuuksia ja heikkouksia olla yrittäjänä; tulenko hyvin toimeen erilaisten ihmisten kanssa, voiko minuun luottaa kaikissa tilanteissa, uskallanko ottaa riskejä ja onko minulla taloudellista ajattelukykyä. Avainasemassa on myös muu henkilöstö, joiden ammattitaito ja motiivi ratkaisevat menestymisen.