"ON TÄRKEÄÄ OSALLISTUA, ETTEI OLE VAIN YLHÄÄLTÄ OHJATTUA." : Asiakkaiden näkemyksiä Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen työtoiminnasta ja sen kehittämistarpeista
Patamäki, Matleena; Hallapuro, Jaana (2016)
Patamäki, Matleena
Hallapuro, Jaana
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316913
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316913
Tiivistelmä
Hallapuro, Jaana & Patamäki, Matleena. “On tärkeää osallistua, ettei ole vain ylhäältä ohjattua.” Asiakkaiden näkemyksiä Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen työtoiminnasta ja sen kehittämistarpeista. Diakonia-ammattikorkeakoulu, syksy 2016, 60 s., 3 liitettä. Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön toteuttamisympäristö oli Helsingin Vallilan työ- ja valmennuskeskus, jossa järjestetään työtoimintaa nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä työtoiminnasta ja sen kehittämistarpeista learning cafe -menetelmän avulla. Tavoitteena oli tuoda esille asiakkaiden omia näkemyksiä työtoiminnasta ja tuottaa Vallilan työ- ja valmennuskeskukselle ajankohtaista tietoa asiakkaiden näkemyksistä työtoiminnan toteuttamisen ja kehittämisen tueksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten learning cafe -menetelmä sopii asiakkaiden näkemysten kartoittamiseen. Laajempi tavoite opinnäytetyössä oli osaltaan tukea asiakasosallisuutta Vallilan työ- ja valmennuskeskuksessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kahdessa työpajassa tuotetusta materiaalista, jossa yhdeksän kehitysvammaista työtoiminnan asiakasta tuovat esille näkemyksiään Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen työtoiminnasta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa learning cafe -menetelmää. Learning cafe -menetelmä nähtiin opinnäytetyössä osallistavana tutkimusmenetelmänä ja ryhmähaastattelun apuvälineenä. Työpajoista kertynyt aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Vallilan työ- ja valmennuskeskukseen. Työpajoihin osallistuneet arvostivat mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pitivät ilmapiiriä hyvänä. Osallistujat korostivat työtoiminnan tärkeyttä: se rytmittää arkea ja tukee itsenäistymistä. Osallistujat kokivat saavansa riittävästi ohjausta ja tukea. He kritisoivat työtehtävien yksipuolisuutta ja tehtävien puutetta. Melu sekä riidat ja kiusaaminen tuotiin esiin keskittymistä häiritsevinä. Kehittämistarpeiksi nousivat työtehtävien monipuolistaminen, häiriötekijöiden minimointi sekä vuorovaikutuksen avoimuuden parantaminen.
Kerätty palaute työpajoista osoitti, että työpajoihin osallistuminen oli positiivinen kokemus. Osallistujat ilmaisivat myös tyytyväisyytensä siihen, että heidän mielipiteensä työtoiminnasta otetaan huomioon.
Opinnäytetyön toteuttamisympäristö oli Helsingin Vallilan työ- ja valmennuskeskus, jossa järjestetään työtoimintaa nuorille ja aikuisille kehitysvammaisille. Tarkoituksena oli kartoittaa asiakkaiden näkemyksiä työtoiminnasta ja sen kehittämistarpeista learning cafe -menetelmän avulla. Tavoitteena oli tuoda esille asiakkaiden omia näkemyksiä työtoiminnasta ja tuottaa Vallilan työ- ja valmennuskeskukselle ajankohtaista tietoa asiakkaiden näkemyksistä työtoiminnan toteuttamisen ja kehittämisen tueksi. Lisäksi tavoitteena oli selvittää miten learning cafe -menetelmä sopii asiakkaiden näkemysten kartoittamiseen. Laajempi tavoite opinnäytetyössä oli osaltaan tukea asiakasosallisuutta Vallilan työ- ja valmennuskeskuksessa.
Opinnäytetyön aineisto koostuu kahdessa työpajassa tuotetusta materiaalista, jossa yhdeksän kehitysvammaista työtoiminnan asiakasta tuovat esille näkemyksiään Vallilan työ- ja valmennuskeskuksen työtoiminnasta. Opinnäytetyön aineistonkeruumenetelmänä käytettiin osallistavaa learning cafe -menetelmää. Learning cafe -menetelmä nähtiin opinnäytetyössä osallistavana tutkimusmenetelmänä ja ryhmähaastattelun apuvälineenä. Työpajoista kertynyt aineisto teemoiteltiin aineistolähtöisesti.
Tulosten mukaan asiakkaat olivat pääosin tyytyväisiä Vallilan työ- ja valmennuskeskukseen. Työpajoihin osallistuneet arvostivat mahdollisuutta sosiaaliseen kanssakäymiseen ja pitivät ilmapiiriä hyvänä. Osallistujat korostivat työtoiminnan tärkeyttä: se rytmittää arkea ja tukee itsenäistymistä. Osallistujat kokivat saavansa riittävästi ohjausta ja tukea. He kritisoivat työtehtävien yksipuolisuutta ja tehtävien puutetta. Melu sekä riidat ja kiusaaminen tuotiin esiin keskittymistä häiritsevinä. Kehittämistarpeiksi nousivat työtehtävien monipuolistaminen, häiriötekijöiden minimointi sekä vuorovaikutuksen avoimuuden parantaminen.
Kerätty palaute työpajoista osoitti, että työpajoihin osallistuminen oli positiivinen kokemus. Osallistujat ilmaisivat myös tyytyväisyytensä siihen, että heidän mielipiteensä työtoiminnasta otetaan huomioon.