Poliisin toimivaltuuksia rajat ylittävän rikollisuuden torjuntaan
Da Silva Goncalves, Kalle (2016)
Da Silva Goncalves, Kalle
Poliisiammattikorkeakoulu
2016
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316934
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112316934
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoitus on selvittää, mistä tulee poliisin toimivalta pysäyttää ja tarkastaa matkustajia Schengenin sisärajalla sekä mitä tämän toimivallan piiriin kuuluu. Tutkimuksessa käydään läpi Schengenin rajasäännöstön artikla 21 ja selvitetään, mitä tarkoitetaan artiklan käsitteillä rajavalvonta ja rajatarkastus. Opinnäyte pitää myös sisällään keskeisimmät poliisin valvontatoimessa käyttämät ulkomaalaislain ja liikenteenvalvonnan lakipykälät ja muodostaa näin eräänlaisen opaskirjan Schengenin sisärajalla tehtävään road policing -toimintaan. Tutkimukseni on osin oikeusdogmaattinen eli lainopillinen, osin toiminnallinen ja oikeushistoriallinen tutkimus.
Tutkimuksen perusteella poliisivaltuuksia voidaan käyttää Schengenin sisärajalla, kun puututaan kansallisen lainsäädännön vastaisiin tekoihin torjuttaessa yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyviä uhkia, kun toimien tarkoituksena on torjua rajat ylittävää rikollisuutta. Schengenin rajasäännöstön 21 artiklan mukaiset poliisivaltuuksien käyttämisen edellytykset on kuitenkin kirjattu säännöstöön liian abstraktisti. Ulkomaalaisvalvonnassa esiintyvänä ja koko valvontaa varjostavana vaarana on, että toiminta voi olla etnisesti profiloivaa ja täten asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan ihonvärin, pukeutumisen tai puhutun kielen perusteella.
Tutkimuksen perusteella poliisivaltuuksia voidaan käyttää Schengenin sisärajalla, kun puututaan kansallisen lainsäädännön vastaisiin tekoihin torjuttaessa yleiseen järjestykseen ja turvallisuuteen liittyviä uhkia, kun toimien tarkoituksena on torjua rajat ylittävää rikollisuutta. Schengenin rajasäännöstön 21 artiklan mukaiset poliisivaltuuksien käyttämisen edellytykset on kuitenkin kirjattu säännöstöön liian abstraktisti. Ulkomaalaisvalvonnassa esiintyvänä ja koko valvontaa varjostavana vaarana on, että toiminta voi olla etnisesti profiloivaa ja täten asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan ihonvärin, pukeutumisen tai puhutun kielen perusteella.