Tukena arjessa
Keski-Orvola, Mia (2006)
Keski-Orvola, Mia
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, millaisia menetelmiä tukihenkilötoimintaa tekevät neljä lastensuojelun ammattilaista käyttävät tukihenkilötyössään sekä mitä kehitettävää he näkevät tukityössä olevan ja tarvitsevatko he lisää tietoa tai taitoja. Tavoitteena on tehdä näkyväksi tukityötä ja sitä kuinka ja millä menetelmillä tukityötä tehdään;Tutkimus on laadullinen tutkimus ja aineistoa tutkimusta varten olen kerännyt puolistrukturoiduin teemahaastatteluin. Tutkimuksessa haastateltiin neljää lastensuojeluntyöntekijää, jotka toimivat nuorelle tukihenkilönä. Tutkimus pohjautuu heidän subjektiivisiin kokemuksiinsa käyttämistään menetelmistä tukihenkilötyössänsä. Aineiston analysoin teemoittelemalla. Aineistosta etsin yhtäläisyyksiä ja eroja, ja niistä kokosin aineistoa kuvaavan kokonaisuuden.;Tutkimuksen tuloksena on, että haastattelemani neljä tukihenkilötyötä tekevää lastensuojelun ammattilaista käyttävät tukityössään useita menetelmiä. Heidän käyttämiään menetelmiä olivat alkukartoitus, toiminnalliset ja luovat menetelmät, verkostoituminen ja moniammatillisuus, vastuuttaminen, reflektointi ja ratkaisukeskeisyys.; Tutkimustulokset osoittavat, että haastatellut tukihenkilöt toimivat haasteellisella ja monimuotoisella työkentällä. Moninaisen siitä tekee jokaisen tuettavan nuoren yksilöllisyys. Tukihenkilöt kokevatkin tarvitsevansa lisätietoa ja -taitoa tukitoiminnan "raameista" eli siitä, mitä tukityötä odotetaan ja mitkä ovat heidän mahdollisuudet toimia tukihenkilöinä. Lisätietoa ja -taitoa koettiin tarvittavan koulutuksen tai vertaistapaamisten muodossa vuorovaikutustaidoista, asiakkaan kohtaamisesta, tukiprosessin ylläpitämisestä ja ammatillisen roolin ylläpitämisestä. Kehittämistä haastateltavat näkevät olevan tukityön näkyväksi tekemisessä ja sen ammatillisuuden huomioimisessa.