Asiakastutkimus kauneudenhoitoalan yritykselle
Latvala, Riikka (2016)
Latvala, Riikka
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317040
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317040
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää erään kauneusalan yrityksen asiakkaiden tyytyväisyyttä yritykseen ja toiveita myytävien oheistuotteiden osalta. Opinnäytetyössä oli kolme tavoitetta, joista ensimmäisenä oli perehtyä asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin. Toisena tavoitteena opinnäytetyössä oli perehtyä syvemmin palveluun ja palvelun laatuun vaikuttaviin tekijöihin. Kolmantena tavoitteena oli toteuttaa asiakastutkimus kyseisen kauneudenhoitoalan yrityksen asiakkaille.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä perehdytään palveluun ja palvelun laatuun. Teorian tavoitteena oli samalla kuvata eri lähteiden pohjalta sitä, millaisia haasteita kauneudenhoitoalan yrittäjä ja työntekijät voivat työssään kohdata ja millaisia ratkaisuja havaittuihin ongelmiin voitaisiin löytää.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa paneuduttiin asiakastutkimuksen toteutukseen ja tutkimustuloksiin. Tutkimusaineistoon keräämisen tehty kysely oli luonteeltaan kvantitatiivinen, ja sillä pyrittiin tutkimaan syvemmin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja palvelun laatua. Tutkimus kesti kolme viikkoa ja se toteutettiin aikavälillä 3.11–21.11.2015. Tutkimukseen vastasi yhteensä 50 ihmistä, joista 35 oli naisia ja 15 miehiä.
Tutkimuksessa selvisi, että erityisesti ihonhoitotuotteille oli sekä naisilla että miehillä selvä tarve. Tutkimustulosten pohjalta havaittiin myös, että asiakkaat olisivat paljon kiinnostuneempia ostamaan yrityksessä myytäviä oheistuotteita, mikäli valikoimaan saataisiin juuri heidän toivomiaan tuotteita. Tutkimustulosten perusteella valtaosa asiakkaista oli lopulta erittäin tyytyväisiä tällä hetkellä tarjottaviin palveluihin ja yrittäjän ammattitaito keräsi asiakkailta myös paljon kiitosta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa määritellään ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä sekä perehdytään palveluun ja palvelun laatuun. Teorian tavoitteena oli samalla kuvata eri lähteiden pohjalta sitä, millaisia haasteita kauneudenhoitoalan yrittäjä ja työntekijät voivat työssään kohdata ja millaisia ratkaisuja havaittuihin ongelmiin voitaisiin löytää.
Opinnäytetyön empiriaosuudessa paneuduttiin asiakastutkimuksen toteutukseen ja tutkimustuloksiin. Tutkimusaineistoon keräämisen tehty kysely oli luonteeltaan kvantitatiivinen, ja sillä pyrittiin tutkimaan syvemmin asiakkaiden ostokäyttäytymiseen vaikuttavia tekijöitä ja palvelun laatua. Tutkimus kesti kolme viikkoa ja se toteutettiin aikavälillä 3.11–21.11.2015. Tutkimukseen vastasi yhteensä 50 ihmistä, joista 35 oli naisia ja 15 miehiä.
Tutkimuksessa selvisi, että erityisesti ihonhoitotuotteille oli sekä naisilla että miehillä selvä tarve. Tutkimustulosten pohjalta havaittiin myös, että asiakkaat olisivat paljon kiinnostuneempia ostamaan yrityksessä myytäviä oheistuotteita, mikäli valikoimaan saataisiin juuri heidän toivomiaan tuotteita. Tutkimustulosten perusteella valtaosa asiakkaista oli lopulta erittäin tyytyväisiä tällä hetkellä tarjottaviin palveluihin ja yrittäjän ammattitaito keräsi asiakkailta myös paljon kiitosta.