Alakouluikäisten koulutapaturmat ja niiden ennalta ehkäisy : terveydenedistämisen toimintamalli kouluterveydenhoitajan käyttöön
Oikarinen, Laura; Sirviö, Jenna (2016)
Oikarinen, Laura
Sirviö, Jenna
Turun ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417102
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417102
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena on alakouluikäisten lasten koulutapaturmien ennalta ehkäisy ja tarkoituksena oli luoda tapaturmien ehkäisyn toimintamalli kouluterveydenhoitajan käyttöön. Työ on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä yhteistyössä Turun Hyvinvointitoimialan terveyden edistämisen yhdyshenkilön Lisa Salosen kanssa.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lasten yleisimpiä tapaturmia, koulutapaturmia ja niiden ennalta ehkäisyn keinoja. Tapaturmat ovat edelleen lasten yleisin kuolinsyy siitäkin huolimatta, että kuolemaan johtavien tapaturmien määrä on vähentynyt. Tapaturmista johtuvat sairaalahoitojaksot ovat kuitenkin vastaavasti lisääntyneet. Tapaturmien tarkkaa määrää on vaikea arvioida, sillä tilastointi on sitä tarkempaa, mitä vakavammasta tapaturmasta on kyse. Lievemmät ja itsehoidettavat tapaturmat jäävät näiden tilastojen ulkopuolelle, joka vaikeuttaa arviota. Koulutapaturmat ovat useimmiten lieviä tapaturmia, joiden ennalta ehkäisy olisi hoidettavissa pienillä toimenpiteillä kouluyhteisössä.
Teoreettiseen osuuteen pohjautuen on luotu kouluterveydenhoitajan käyttöön toimintamalli. Toimintamallin tarkoituksena on toimia työvälineenä, jonka avulla terveydenhoitaja voi käsitellä yleisimpiä tapaturmia ja niiden ennalta ehkäisyä alakouluikäisten turvallisuuskasvatuksessa. Toimintamallin tarkoituksena on myös oppilaan osallistaminen innovatiivisempaan turvallisuuskasvatukseen, jossa hän saa luentomaisen opetuksen sijaan itse pohtia asiaa ja tuoda omia näkemyksiään esiin. Toimintamallin perustaksi on luotu piirroskuvat, joiden avulla oppilaille esitetään yleisimpiä tapaturmia ja niihin johtavia tilanteita sekä herätellään keskustelua ja pohdintaa ryhmässä. Kuvia on luotu kymmenen kappaletta ja niiden yhteyteen on liitetty ohjaavia kysymyksiä terveydenhoitajan tueksi keskustelun ohjaamiseen.
Toimintamallia pilotoitiin syksyllä 2015 Paattisten koululla järjestetyssä turvallisuuskasvatuspäivässä. Pilotoinnista kerättiin palaute, jonka pohjalta toimintamalliin luotiin kehittämisehdotuksia.
Opinnäytetyön teoreettinen osuus käsittelee lasten yleisimpiä tapaturmia, koulutapaturmia ja niiden ennalta ehkäisyn keinoja. Tapaturmat ovat edelleen lasten yleisin kuolinsyy siitäkin huolimatta, että kuolemaan johtavien tapaturmien määrä on vähentynyt. Tapaturmista johtuvat sairaalahoitojaksot ovat kuitenkin vastaavasti lisääntyneet. Tapaturmien tarkkaa määrää on vaikea arvioida, sillä tilastointi on sitä tarkempaa, mitä vakavammasta tapaturmasta on kyse. Lievemmät ja itsehoidettavat tapaturmat jäävät näiden tilastojen ulkopuolelle, joka vaikeuttaa arviota. Koulutapaturmat ovat useimmiten lieviä tapaturmia, joiden ennalta ehkäisy olisi hoidettavissa pienillä toimenpiteillä kouluyhteisössä.
Teoreettiseen osuuteen pohjautuen on luotu kouluterveydenhoitajan käyttöön toimintamalli. Toimintamallin tarkoituksena on toimia työvälineenä, jonka avulla terveydenhoitaja voi käsitellä yleisimpiä tapaturmia ja niiden ennalta ehkäisyä alakouluikäisten turvallisuuskasvatuksessa. Toimintamallin tarkoituksena on myös oppilaan osallistaminen innovatiivisempaan turvallisuuskasvatukseen, jossa hän saa luentomaisen opetuksen sijaan itse pohtia asiaa ja tuoda omia näkemyksiään esiin. Toimintamallin perustaksi on luotu piirroskuvat, joiden avulla oppilaille esitetään yleisimpiä tapaturmia ja niihin johtavia tilanteita sekä herätellään keskustelua ja pohdintaa ryhmässä. Kuvia on luotu kymmenen kappaletta ja niiden yhteyteen on liitetty ohjaavia kysymyksiä terveydenhoitajan tueksi keskustelun ohjaamiseen.
Toimintamallia pilotoitiin syksyllä 2015 Paattisten koululla järjestetyssä turvallisuuskasvatuspäivässä. Pilotoinnista kerättiin palaute, jonka pohjalta toimintamalliin luotiin kehittämisehdotuksia.