ELSA Rovaniemi ry:n palvelun ja markkinoinnin kehittäminen
Pirinen, Tiia (2016)
Pirinen, Tiia
Lahden ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417080
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417080
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten opiskelijajärjestö ELSA Rovaniemen palveluita ja markkinointia tulisi kehittää, jotta tietoisuus yhdistyksen toiminnasta saavuttaisi Lapin oikeustieteen opiskelijat paremmin ja jäsenmäärä lisääntyisi. Opinnäytetyössä tutkittiin ELSA Rovaniemen palvelujen ja markkinoinnin kehittämistarpeita.
Teoreettinen viitekehys rakentuu palvelujen ja markkinoinnin kehittämisen ympärille. Tärkeimpinä teemoina palvelujen kehittämisessä on palvelun laatu sekä palvelun kehittämisprosessiin liittyvät asiat asiakkaan näkökulmasta. Markkinoinnin kehittämisen osuudessa tärkeimmiksi teemoiksi nousevat sen sijaan markkinointikanavat, palvelujen markkinointi sekä markkinointistrategia.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen haastattelututkimus tehtiin koskien yhdistyksen palvelun ja markkinoinnin kehittämistä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää ne lähtökohdat, mitä mieltä jäsenet ovat kohdeyhdistyksen palveluista ja markkinoinnista tällä hetkellä, ovatko ne laadultaan hyviä, ja miten niitä tulisi tulevaisuudessa kehittää. Kvantitatiivisessa jäsenkyselyssä hyödynnettiin haastattelussa ilmi tulleita näkökohtia palvelun ja markkinoinnin kehittämiseen liittyen. Jäsenkyselyn avulla haluttiin selvittää jäsenistöä kiinnostavat palvelut sekä ne markkinointikanavat, jotka koettiin toimivimmiksi.
Tutkimustulokset tukivat opinnäytetyön teoriapohjaa, jonka mukaan kehitysprosessissa on huomioitava jäsenten mielipiteet. Palvelun laatu nousi tärkeäksi kriteeriksi palveluiden monipuolisuuden ohella. Markkinoinnin osalta jäsenet pitävät tärkeänä, että informaatiota on saatavilla useammasta eri markkinointikanavasta.
Teoreettinen viitekehys rakentuu palvelujen ja markkinoinnin kehittämisen ympärille. Tärkeimpinä teemoina palvelujen kehittämisessä on palvelun laatu sekä palvelun kehittämisprosessiin liittyvät asiat asiakkaan näkökulmasta. Markkinoinnin kehittämisen osuudessa tärkeimmiksi teemoiksi nousevat sen sijaan markkinointikanavat, palvelujen markkinointi sekä markkinointistrategia.
Opinnäytetyön empiriaosuus sisältää sekä kvalitatiivisen että kvantitatiivisen osuuden. Kvalitatiivinen haastattelututkimus tehtiin koskien yhdistyksen palvelun ja markkinoinnin kehittämistä. Haastattelun tarkoituksena oli selvittää ne lähtökohdat, mitä mieltä jäsenet ovat kohdeyhdistyksen palveluista ja markkinoinnista tällä hetkellä, ovatko ne laadultaan hyviä, ja miten niitä tulisi tulevaisuudessa kehittää. Kvantitatiivisessa jäsenkyselyssä hyödynnettiin haastattelussa ilmi tulleita näkökohtia palvelun ja markkinoinnin kehittämiseen liittyen. Jäsenkyselyn avulla haluttiin selvittää jäsenistöä kiinnostavat palvelut sekä ne markkinointikanavat, jotka koettiin toimivimmiksi.
Tutkimustulokset tukivat opinnäytetyön teoriapohjaa, jonka mukaan kehitysprosessissa on huomioitava jäsenten mielipiteet. Palvelun laatu nousi tärkeäksi kriteeriksi palveluiden monipuolisuuden ohella. Markkinoinnin osalta jäsenet pitävät tärkeänä, että informaatiota on saatavilla useammasta eri markkinointikanavasta.