HYVÄKSYTTY, ARVOKAS JA RAKASTETTU : Nuoren itsetuntoa vahvistava aineisto rippikoulutyöhön
Pellinen, Saara (2016)
Pellinen, Saara
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317063
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317063
Tiivistelmä
Pellinen, Saara. Hyväksytty, arvokas ja rakastettu. Nuoren itsetuntoa vahvistava aineisto rippikoulutyöhön. Helsinki, syksy 2016, 79 s., 3 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyöntekijän virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produkti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nuorten itsetuntoa vahvistava aineisto rippikoulutyöhön. Aineisto on suunniteltu niin, että sitä voidaan käyttää eri seurakunnissa. Aineiston tavoitteena on vahvistaa nuorten itsetuntoa ja osoittaa heille heidän arvokkuutensa ja ainutlaatuisuu-tensa Jumalan silmissä. Aineistoa testattiin kahdella rippikoululeirillä Etelä-Karjalassa Ruokolahden seurakunnassa kesällä 2016. Valmis aineisto koos-tuu kolmesta tuokiosta, jotka ovat raamatturyhmä, oppitunti ja iltahartaus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään työn yhteistyötaho ja lähtökohdat. Tämän lisäksi esitellään aineistoa itsetunnosta, minäkuvasta ja identiteetistä, rippikouluikäisestä nuoresta, rippikoulusta ja sen pedagogiikasta sekä ryhmis-tä.
Prosessi alkoi syksyllä 2015 opinnäytetyön ideoinnilla. Yhteistyötahon löydyt-tyä aineistoa testattiin rippikoululeireillä ja aineistoa muokattiin ja kehitettiin palautteen perusteella. Aineisto vastasi tekijän tavoitteita nuorten itsetunnon vahvistamisesta. Koko prosessi tuki ammatillista kasvua ja loi uusia näkökulmia ryhmänohjaukseen.
Opinnäytetyö on produkti, jonka tavoitteena oli suunnitella ja toteuttaa nuorten itsetuntoa vahvistava aineisto rippikoulutyöhön. Aineisto on suunniteltu niin, että sitä voidaan käyttää eri seurakunnissa. Aineiston tavoitteena on vahvistaa nuorten itsetuntoa ja osoittaa heille heidän arvokkuutensa ja ainutlaatuisuu-tensa Jumalan silmissä. Aineistoa testattiin kahdella rippikoululeirillä Etelä-Karjalassa Ruokolahden seurakunnassa kesällä 2016. Valmis aineisto koos-tuu kolmesta tuokiosta, jotka ovat raamatturyhmä, oppitunti ja iltahartaus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa esitellään työn yhteistyötaho ja lähtökohdat. Tämän lisäksi esitellään aineistoa itsetunnosta, minäkuvasta ja identiteetistä, rippikouluikäisestä nuoresta, rippikoulusta ja sen pedagogiikasta sekä ryhmis-tä.
Prosessi alkoi syksyllä 2015 opinnäytetyön ideoinnilla. Yhteistyötahon löydyt-tyä aineistoa testattiin rippikoululeireillä ja aineistoa muokattiin ja kehitettiin palautteen perusteella. Aineisto vastasi tekijän tavoitteita nuorten itsetunnon vahvistamisesta. Koko prosessi tuki ammatillista kasvua ja loi uusia näkökulmia ryhmänohjaukseen.