Taivaan Isä kuulolla : Rukous lapsen spiritualiteetin ja osallisuuden tukemisessa
Mäntynen, Salla (2016)
Mäntynen, Salla
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317015
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112317015
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Mäntynen, Salla. Taivaan Isä kuulolla – Rukous lapsen spiritualiteetin ja osallisuuden tukemisessa. Helsinki, syksy 2016, 63s., 1 liite.
Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumis-vaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produkti, jossa tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa aineisto toiminnallisista rukoushetkistä alakouluikäisten lasten kanssa toteutettavaksi. Rukoushetkien tavoitteena on tukea lapsen spiritualiteettia, kokonaisvaltaista kasvua ja osallisuutta. Produkti toteutettiin yhteistyössä Suomen evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen juniorityön kanssa ja materiaali testattiin Kansanlähetyksen tapahtumassa ja leirillä keväällä ja kesällä 2016.
Työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin alakouluikää ja lapsen kokonaisvaltaista kasvua kouluiässä, lapsen spiritualiteetin tukemista, kristillistä kasvatusta ja rukousta. Teoreettinen viitekehys kirjoitettiin aiheita käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Tämä teoreettinen viitekehys loi pohjan rukoushetken suunnittelulle.
Rukoushetkien teemoina ovat kiitosrukous, esirukous, huolien ja murheiden kertominen Jumalalle ja syntien tunnustaminen. Kukin rukoushetki sisältää toiminnallisia menetelmiä lapsen kokonaisvaltaisen kasvun tukemiseksi ja osallisuuden lisäämiseksi.
Palautteen mukaan rukoushetket olivat lasta osallistavia ja toiminnalliset menetelmät johdattelivat lapsia rukoukseen. Toiminnalliset menetelmät ja rukoushetkien sisältö olivat ikäryhmälle sopivia.
Avainsanat: spiritualiteetti, rukous, kristillinen kasvatus, kokonaisvaltainen kas-vatus, osallisuus, alakouluikä.
Mäntynen, Salla. Taivaan Isä kuulolla – Rukous lapsen spiritualiteetin ja osallisuuden tukemisessa. Helsinki, syksy 2016, 63s., 1 liite.
Sosiaalialan koulutusohjelma, Kristillisen lapsi- ja nuorisotyön suuntautumis-vaihtoehto, sosionomi (AMK) + kirkon nuorisotyönohjaajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyö on produkti, jossa tavoitteena oli suunnitella ja tuottaa aineisto toiminnallisista rukoushetkistä alakouluikäisten lasten kanssa toteutettavaksi. Rukoushetkien tavoitteena on tukea lapsen spiritualiteettia, kokonaisvaltaista kasvua ja osallisuutta. Produkti toteutettiin yhteistyössä Suomen evankelisluterilaisen Kansanlähetyksen juniorityön kanssa ja materiaali testattiin Kansanlähetyksen tapahtumassa ja leirillä keväällä ja kesällä 2016.
Työn teoreettisessa osiossa käsiteltiin alakouluikää ja lapsen kokonaisvaltaista kasvua kouluiässä, lapsen spiritualiteetin tukemista, kristillistä kasvatusta ja rukousta. Teoreettinen viitekehys kirjoitettiin aiheita käsittelevän kirjallisuuden pohjalta. Tämä teoreettinen viitekehys loi pohjan rukoushetken suunnittelulle.
Rukoushetkien teemoina ovat kiitosrukous, esirukous, huolien ja murheiden kertominen Jumalalle ja syntien tunnustaminen. Kukin rukoushetki sisältää toiminnallisia menetelmiä lapsen kokonaisvaltaisen kasvun tukemiseksi ja osallisuuden lisäämiseksi.
Palautteen mukaan rukoushetket olivat lasta osallistavia ja toiminnalliset menetelmät johdattelivat lapsia rukoukseen. Toiminnalliset menetelmät ja rukoushetkien sisältö olivat ikäryhmälle sopivia.
Avainsanat: spiritualiteetti, rukous, kristillinen kasvatus, kokonaisvaltainen kas-vatus, osallisuus, alakouluikä.