Positiivisempi katse tulevaisuuteen
Oikarinen, Marjukka (2006)
Oikarinen, Marjukka
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tavoitteena on ollut tutkia opiskelijoiden kokemuksia opiskelusta työvoimapoliittisessa aikuiskoulutuksessa ammattikorkeakoulussa. Opinnäytetyö on hankkeistettu, ja oppilaitoksen yhteistyökumppanina on koulutuksen rahoituksesta vastaava alueen TE-keskus. Tutkimusta voidaan hyödyntää työvoimapoliittisen koulutuksen kehittämisessä. Tässä opinnäytetyössä tarkastellaan työvoimapoliittista aikuisopiskelua opiskelijoiden näkökulmasta. Kenelläkään tutkimusryhmän jäsenellä ei ole sosiaalialan tutkintoa, vaan kaikilla on terveysalan tai lähialojen vähintään opistotasoinen koulutus, jonka pohjalle on rakennettu sosionomin (AMK) tutkintoon johtava koulutus. Tutkimusmenetelmänä on ollut narratiivinen menetelmä ja tutkimusaineistona kahdeksan opiskelijan kirjoittamaa tarinaa, jotka on analysoitu narratiivien analyysilla. Tutkimustuloksiksi on saatu kuusi eri teemaa: 1. Tyytyväisyys, 2. Sosiaaliset ja yhteisölliset tekijät, 3. Koulutuksen toteutus, 4. Työvoimapoliittinen koulutus, 5. Aikuisopiskelijan muotokuva ja 6. Oppiminen, kasvaminen ja tulevaisuus. Tyytyväisyys esiintyy kaikissa narratiiveissa keskeisesti moneen aiheeseen liittyvänä. Tärkeimmiksi sosiaalisiksi ja yhteisöllisiksi tekijöiksi opiskelijat kokevat oman perheensä, opiskeluryhmän sekä opettajat. Kokemukset koulutuksen toteu-tuksesta sekä työvoimapoliittisesta koulutuksesta kuvataan pääosin myönteisinä. Erityisesti työvoimapoliittisen koulutuksen suoma taloudellinen tuki on merkittävän tärkeä. Aikuisopiskelijat luonnehtivat itseänsä hyvin motivoituneiksi opiskeluun ja kokevat oppineensa paljon sekä tiedollisesti että ihmisinä. Joillakin opiskelijoilla on koulutuksen myötä herännyt halu jatkaa opiskelua tulevaisuudessa.