Suomalainen ostos- ja palvelukeskus Aurinkorannikolla : Centro Finlandian kehittäminen
Peltola, Petri (2016)
Peltola, Petri
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115056
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016101115056
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Espanjan Aurinkorannikolla toimivalle suomalaiselle ostos- ja palvelukeskus Centro Finlandialle. Yritys on ainoa suomalaisten palveluiden keskus Aurinkorannikolla. Sen asiakkaita ei aiemmin ollut tutkittu. Työn tavoitteena oli selvittää Centro Finlandian asiakastarpeet ja tuloksien avulla tarjota toimeksiantajalle tietoa, joka helpottaa yrityksen tulevaisuutta koskevaa päätöksentekoa.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmäksi teemahaastattelut. Analyysiä suoritettiin koko tutkimuksen ajan, ja kyllääntymispiste saavutettiin kymmenennen haastattelun jälkeen. Analyysin jälkeen saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat nykyisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia Centro Finlandiaa kohtaan nyt ja tulevaisuudessa sekä yrityksen merkitystä päivittäisenä sosiaalisena kohtaamispaikkana.
Tulosten perusteella Centro Finlandia on tarpeellinen yritys Aurinkorannikon suomalaisväestölle. Yrityksessä vieraillaan viikoittain, ja se on merkittävä kohtaamispaikka. Nykyinen pääasiallinen asiakasryhmä, suomalaiset kausisiirtolaiset, kaipaa lähinnä pieniä uudistuksia, joita Centro Finlandian nykyisessä liiketilassa ei kuitenkaan ole helppoa toteuttaa. Centro Finlandia tulee säilyttämään suosionsa lähitulevaisuudessa ainutlaatuisuutensa ansiosta, mutta parantaakseen asemaansa sen on kyettävä laajentamaan suomalaista asiakaskuntaansa sekä kansainvälistymään. Se vaatii yritykseltä merkittävää uusiutumista.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia tehdessään yrityksen tulevaisuutta koskevia päätöksiä.
Tutkimusmenetelmäksi valittiin laadullinen tutkimus ja tiedonkeruumenetelmäksi teemahaastattelut. Analyysiä suoritettiin koko tutkimuksen ajan, ja kyllääntymispiste saavutettiin kymmenennen haastattelun jälkeen. Analyysin jälkeen saatiin vastaukset tutkimuskysymyksiin, jotka koskivat nykyisten asiakkaiden toiveita ja odotuksia Centro Finlandiaa kohtaan nyt ja tulevaisuudessa sekä yrityksen merkitystä päivittäisenä sosiaalisena kohtaamispaikkana.
Tulosten perusteella Centro Finlandia on tarpeellinen yritys Aurinkorannikon suomalaisväestölle. Yrityksessä vieraillaan viikoittain, ja se on merkittävä kohtaamispaikka. Nykyinen pääasiallinen asiakasryhmä, suomalaiset kausisiirtolaiset, kaipaa lähinnä pieniä uudistuksia, joita Centro Finlandian nykyisessä liiketilassa ei kuitenkaan ole helppoa toteuttaa. Centro Finlandia tulee säilyttämään suosionsa lähitulevaisuudessa ainutlaatuisuutensa ansiosta, mutta parantaakseen asemaansa sen on kyettävä laajentamaan suomalaista asiakaskuntaansa sekä kansainvälistymään. Se vaatii yritykseltä merkittävää uusiutumista.
Toimeksiantaja voi hyödyntää tuloksia tehdessään yrityksen tulevaisuutta koskevia päätöksiä.