Äkillisesti vammautuneen potilaan systemaattinen tutkiminen : opetusvideo hoitotyön opiskelijoille
Näykki, Jenna; Ruotsalainen, Leena (2016)
Näykki, Jenna
Ruotsalainen, Leena
Tampereen ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417260
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417260
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Tampereen ammattikorkeakoulun kanssa. Opinnäytetyön tarkoitus oli tehdä opetusvideo äkillisesti vammautuneen potilaan systemaattisesta tutkimisesta sairaanhoitajaopiskelijoille. Opinnäytetyön tehtävinä oli selvittää, mikä on vammapotilas, miten vammapotilas tutkitaan käyttäen systemaattista tutkimusmenetelmää ja millainen on hyvä opetusvideo. Työn tavoitteena oli konkretisoida sairaanhoitajaopiskelijoiden jo aikaisemmin teoriassa oppimaa ja auttaa heitä hahmottamaan systemaattinen tutkiminen käytännönläheisesti. Tavoitteena oli, että opetusvideon katsottuaan opiskelijat osaavat tutkia vammapotilaan systemaattisesti.
Systemaattisen tutkimisen avulla kartoitetaan ja turvataan potilaan peruselintoiminnot ja kartoitetaan vammojen sijainti sekä suurpiirteinen vakavuus. Potilaan tutkiminen aloitetaan peruselintoimintojen eli hengityksen, verenkierron ja tajunnan arvioimisella ja niiden riittävyyden varmistamisella. Tutkimusjärjestyksestä käytetään muistisääntöä ABCDE. Peruselintoimintojen varmistamisesta siirrytään tarkennettuun vammaarvioon. Menetelmän avulla potilaan keho käydään läpi järjestyksessä rinta, vatsa, lantio, aivot(pää), selkäranka ja raajat. Tutkimuksen etenemisjärjestyksestä käytetään muistisääntöä RiVaLAiSeRa. Tutkimuksen avulla saadaan tarkennettu arvio potilaan vammojen sijainnista.
Opetusvideolla käytiin läpi äkillisesti vammautuneen potilaan systemaattinen tutkiminen kahden muistisäännön: ABCDE:n ja RiVaLAiSeRa:n mukaisesti. Opetusvideo etenee järjestyksessä vaiheesta toiseen havainnollistaen tapahtuvaa kuvan, kerronnan ja tekstien avulla. Tuotos tuli opinnäytetyön tilaajan, Tampereen ammattikorkeakoulun, käyttöön opetusmateriaaliksi. Jatkotutkimusaiheiksi esitetään potilaan henkisen puolen huomiointia tutkimuksen aikana sekä traumatiimin toimintaa vammapotilaan tutkimisessa.
Systemaattisen tutkimisen avulla kartoitetaan ja turvataan potilaan peruselintoiminnot ja kartoitetaan vammojen sijainti sekä suurpiirteinen vakavuus. Potilaan tutkiminen aloitetaan peruselintoimintojen eli hengityksen, verenkierron ja tajunnan arvioimisella ja niiden riittävyyden varmistamisella. Tutkimusjärjestyksestä käytetään muistisääntöä ABCDE. Peruselintoimintojen varmistamisesta siirrytään tarkennettuun vammaarvioon. Menetelmän avulla potilaan keho käydään läpi järjestyksessä rinta, vatsa, lantio, aivot(pää), selkäranka ja raajat. Tutkimuksen etenemisjärjestyksestä käytetään muistisääntöä RiVaLAiSeRa. Tutkimuksen avulla saadaan tarkennettu arvio potilaan vammojen sijainnista.
Opetusvideolla käytiin läpi äkillisesti vammautuneen potilaan systemaattinen tutkiminen kahden muistisäännön: ABCDE:n ja RiVaLAiSeRa:n mukaisesti. Opetusvideo etenee järjestyksessä vaiheesta toiseen havainnollistaen tapahtuvaa kuvan, kerronnan ja tekstien avulla. Tuotos tuli opinnäytetyön tilaajan, Tampereen ammattikorkeakoulun, käyttöön opetusmateriaaliksi. Jatkotutkimusaiheiksi esitetään potilaan henkisen puolen huomiointia tutkimuksen aikana sekä traumatiimin toimintaa vammapotilaan tutkimisessa.