Kurssia kurssin perään
Aalto, Katja (2006)
Aalto, Katja
Lahden ammattikorkeakoulu
2006
All rights reserved
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee pitkäaikaistyöttömien työllistymisen edistämistä ohjaavien koulutusten avulla. Tutkimuksen tarkoituksena on kuvata pitkäaikaistyöttömien näkemyksiä omista työllistymisensä esteistä ja sekä kertoa heidän kokemuksistaan ja kehittämisehdotuksistaan ohjaaviin koulutuksiin liittyen. Tavoitteena on, että pitkäaikaistyöttömien kokemusten pohjalta voitaisiin kehittää Päijät-Hämeen koulutuskonsernin Tuoterenkaan toteuttamia työvoimapoliittisia ohjaavia koulutuksia. Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jossa halutaan saada pitkäaikaistyöttömien oma ääni kuuluviin kertomalla heidän kokemuksiaan ja näkemyksiään tutkittavasta aiheesta. Aineistonkeruumenetelmäksi valittiin teemahaastattelu. Tutkimusaineiston muodosti neljän kohderyhmän kriteerit täyttävän henkilön haastattelut. Aineiston analysointi tapahtui teemoittelemalla tutkimustehtävien kannalta oleellisia asioita, joita haastateltavat nostivat esiin. Tässä tutkimuksessa haastateltavat nostivat suurimmaksi työllistymisensä esteeksi henkilökohtaiset ongelmat. Näillä haastatelluilla korostuivat fyysiseen terveydentilaan liittyvät tekijät sekä alkoholinkäyttö. Muiksi työllistymisen esteiksi mainittiin työnantajien asenteet pitkäaikaistyöttömiä ja vajaakuntoisia kohtaan sekä työnteon taloudellinen kannattamattomuus ja työttömyysturvan ja palkan yhteensovittamisen ongelmallisuus. Haastateltavien esittämät kehittämisehdotukset liittyivät työvoimapoliittisten toimenpiteiden mielekkään jatkumon muodostumiseen, koulutusten henkilökohtaistamiseen sekä ohjaavan kouluttajan asennoitumiseen ja rooliin suhteessa opiskelijoihin. Kehittämisen kohteena nähtiin myös se, että koulutuksen aikana tapahtuneet myönteiset muutokset, esim. itseluottamuksen vahvistuminen, heikkenivät koulutuksen päättymisen jälkeen. Tutkimustulokset vahvistivat olemassa olevaa tietoa koulutuksien toteutukseen liittyvistä ongelmista. Nämä ongelmat on tiedostettu ja niitä on joltain osin yritetty ratkaista. Tämä tutkimus kuitenkin osoitti, että koulutusten kehittäminen ei välttämättä ole helppoa, vaan tekemistä on vielä paljon ja se vaatii yhteistyötä eri toimijoiden välillä.