Asiakaslähtöisyys Kouvolan kaupungin kotihoidossa hoitajien kokemana
Hyvärinen, Mervi; Räikkönen, Nita (2016)
Hyvärinen, Mervi
Räikkönen, Nita
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517426
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112517426
Tiivistelmä
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia asiakaslähtöisyyttä Kouvolan kaupungin kotihoidossa hoitohenkilökunnan kokemana. Toimeksianto tutkimukselle saatiin kotihoidon hoitotyön- ja henkilöstövastaavilta. Työn tarkoituksena oli selvittää Kouvolan kaupungin kotihoidon hoitohenkilöstön kokemuksia asiakaslähtöisyydestä, kuten miten hoitohenkilöstö ymmärsi asiakaslähtöisyyden ja miten se toteutui heidän mielestään Kouvolan kaupungin kotihoidossa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto koottiin kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-ympäristössä Likert-asteikon keinoin. Tutkimuksessa ei ollut avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tuloksia ei voida pitää yleistettävinä pienehkön vastausprosentin vuoksi (27,35 %). Myöskään tutkimukselle asetettuja vertailukohtia eri ammattiryhmien perusteella ei voida luotettavasti esittää, koska suurin osa vastaajista oli perus-/lähihoitajia.
Tutkimustulosten mukaan Kouvolan kaupungin kotihoidon hoitohenkilöstö ymmärtää yleisesti ottaen laajasti asiakaslähtöisyyden käsitteen. Osa vastaajista kokee asiakaslähtöisyyden toteutumisen kotihoidossa kuitenkin riittämättömäksi monilla eri osa-alueilla.
Tämän tutkimuksen tuloksista toivotaan olevan hyötyä jatkossa mietittäessä kehittämistoimenpiteitä Kouvolan kaupungin kotihoidossa, erityisesti asiakaslähtöisyyden parantamisessa.
Tämän opinnäytetyön tehtävänä oli tutkia asiakaslähtöisyyttä Kouvolan kaupungin kotihoidossa hoitohenkilökunnan kokemana. Toimeksianto tutkimukselle saatiin kotihoidon hoitotyön- ja henkilöstövastaavilta. Työn tarkoituksena oli selvittää Kouvolan kaupungin kotihoidon hoitohenkilöstön kokemuksia asiakaslähtöisyydestä, kuten miten hoitohenkilöstö ymmärsi asiakaslähtöisyyden ja miten se toteutui heidän mielestään Kouvolan kaupungin kotihoidossa.
Tutkimus oli kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto koottiin kyselyllä, joka toteutettiin Webropol-ympäristössä Likert-asteikon keinoin. Tutkimuksessa ei ollut avoimia kysymyksiä. Tutkimuksen tuloksia ei voida pitää yleistettävinä pienehkön vastausprosentin vuoksi (27,35 %). Myöskään tutkimukselle asetettuja vertailukohtia eri ammattiryhmien perusteella ei voida luotettavasti esittää, koska suurin osa vastaajista oli perus-/lähihoitajia.
Tutkimustulosten mukaan Kouvolan kaupungin kotihoidon hoitohenkilöstö ymmärtää yleisesti ottaen laajasti asiakaslähtöisyyden käsitteen. Osa vastaajista kokee asiakaslähtöisyyden toteutumisen kotihoidossa kuitenkin riittämättömäksi monilla eri osa-alueilla.
Tämän tutkimuksen tuloksista toivotaan olevan hyötyä jatkossa mietittäessä kehittämistoimenpiteitä Kouvolan kaupungin kotihoidossa, erityisesti asiakaslähtöisyyden parantamisessa.