PYYDÄ APUA! SUURELLA SYDÄMELLÄ : Vapaaehtoistyön verkkopalvelu tehokkaammin käyttöön
Yrjösuuri, Sirke; Åström, Jarkko (2016)
Yrjösuuri, Sirke
Åström, Jarkko
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417336
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417336
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Yrjösuuri, Sirke & Åström, Jarkko. Pyydä apua! Suurella Sydämellä. Vapaaehtoistyön verkkopalvelu tehokkaammin käyttöön. Diak Helsingin toimipiste, Helsinki, Syksy 2016, 71 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia ja kristillinen kasvatus, sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyö käsittelee Kirkkopalvelut ry:n Suurella Sydämellä -palvelun ja sen Pyydä Apua -lisäpalvelun käyttöä. Tutkimuksen tilaaja oli Kirkkopalvelut ry. Tutkimuksen tavoite oli tutkia käyttöönottoa, toimivuutta ja toimintaan liittyviä työntekijöiden asenteita ja motivaatiota. Vapaaehtoistyötä on tutkittu paljon, mutta työntekijöiden asenteita ja motivaatiota työhön tai palvelun käyttöön on tutkittu seurakunnissa vain vähän. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat palvelun käyttämisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla vapaaehtoistyöstä vastaavia seurakunnan työntekijöitä eri puolella Etelä-Suomea. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana. Haastatteluissa tuli ilmi työntekijöiden asenteiden ja motivaation suuri merkitys palveluiden käytössä ja hyödyntämisessä. Teknisten ominaisuuksien sisäistäminen ja ominaisuuksien hallitseminen vaikuttavat merkittävästi motivaatioon ja asenteisiin palvelun käyttöä kohtaan ja sitä kautta palvelun käyttöön ja hyödyntämismahdollisuuksiin työn apuna.
Seurakunnissa voidaan johtamisen kautta vaikuttaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamiseen. Uusien innovatiivisten välineiden käyttäminen edellyttää johtamiselta eettistä herkkyyttä ja toimenpano-osaamista. Innostavan ilmapiirin, koulutuksen, mahdollisuuksien ja palautejärjestelmien kautta uusia toimintatapoja voidaan lanseerata entistä onnistuneemmin. Kehittämisehdotuksena syntyi Kirkkopalveluille palvelun käyttöönoton vaiheittainen strategia vapaaehtoistyo.fi -vapaaehtoispalvelun ja siihen liitetyn pyydaapua.fi -palvelun käyttöönoton on-nistumisen varmistamiseksi. Palvelun käyttöönottoporrasmalli jäi Kirkkopalveluiden hyödynnettäväksi.
Avainsanat: vapaaehtoistyö, asenteet, motivaatio, johtaminen
Yrjösuuri, Sirke & Åström, Jarkko. Pyydä apua! Suurella Sydämellä. Vapaaehtoistyön verkkopalvelu tehokkaammin käyttöön. Diak Helsingin toimipiste, Helsinki, Syksy 2016, 71 s., 2 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, Diakonia ja kristillinen kasvatus, sosionomi (ylempi AMK).
Opinnäytetyö käsittelee Kirkkopalvelut ry:n Suurella Sydämellä -palvelun ja sen Pyydä Apua -lisäpalvelun käyttöä. Tutkimuksen tilaaja oli Kirkkopalvelut ry. Tutkimuksen tavoite oli tutkia käyttöönottoa, toimivuutta ja toimintaan liittyviä työntekijöiden asenteita ja motivaatiota. Vapaaehtoistyötä on tutkittu paljon, mutta työntekijöiden asenteita ja motivaatiota työhön tai palvelun käyttöön on tutkittu seurakunnissa vain vähän. Tarkoituksena oli selvittää, mitkä tekijät vaikuttavat palvelun käyttämisen onnistumiseen tai epäonnistumiseen.
Tutkimusaineisto koottiin haastattelemalla vapaaehtoistyöstä vastaavia seurakunnan työntekijöitä eri puolella Etelä-Suomea. Haastatteluihin osallistui kuusi henkilöä. Haastattelut toteutettiin kevään 2016 aikana. Haastatteluissa tuli ilmi työntekijöiden asenteiden ja motivaation suuri merkitys palveluiden käytössä ja hyödyntämisessä. Teknisten ominaisuuksien sisäistäminen ja ominaisuuksien hallitseminen vaikuttavat merkittävästi motivaatioon ja asenteisiin palvelun käyttöä kohtaan ja sitä kautta palvelun käyttöön ja hyödyntämismahdollisuuksiin työn apuna.
Seurakunnissa voidaan johtamisen kautta vaikuttaa uusien toimintatapojen käyttöön ottamiseen. Uusien innovatiivisten välineiden käyttäminen edellyttää johtamiselta eettistä herkkyyttä ja toimenpano-osaamista. Innostavan ilmapiirin, koulutuksen, mahdollisuuksien ja palautejärjestelmien kautta uusia toimintatapoja voidaan lanseerata entistä onnistuneemmin. Kehittämisehdotuksena syntyi Kirkkopalveluille palvelun käyttöönoton vaiheittainen strategia vapaaehtoistyo.fi -vapaaehtoispalvelun ja siihen liitetyn pyydaapua.fi -palvelun käyttöönoton on-nistumisen varmistamiseksi. Palvelun käyttöönottoporrasmalli jäi Kirkkopalveluiden hyödynnettäväksi.
Avainsanat: vapaaehtoistyö, asenteet, motivaatio, johtaminen