Tarinoita kriisityöstä : Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen asiakkaiden kokemuksia kriisityön merkityksestä elämässään
Öhberg, Lilli; Juntunen, Paiju (2016)
Öhberg, Lilli
Juntunen, Paiju
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2016
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417282
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2016112417282
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Juntunen, Paiju & Öhberg, Lilli. Tarinoita kriisityöstä. Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen asiakkaiden kokemuksia kriisityön merkityksestä elämässään. Helsinki, syksy 2016, 52 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys kriisityöllä on ollut henkilöille, jotka ovat asioineet Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksessa. Opinnäytetyötutkimuksen aihe sai alkunsa SOS-kriisikeskuksen työntekijöiden kiinnostuksesta, mitä heidän työnsä merkitsee asiakkaille kriisitapaamisten jälkeen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, johon haastateltiin kuutta SOS-kriisikeskuksessa asioinutta henkilöä toukokuussa 2016. Opinnäytetyötutkimuksessa oli olennaista, että haastattelut järjestettiin neljästä kuuteen kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. Tutkimusaineisto opinnäytetyötä varten kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon kuului vahva narratiivinen painotus. Litteroitu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin, jonka pohjalta muodostettiin opinnäytetyön tutkimustulokset.
Tulosten mukaan kaikki haastateltavat kokivat SOS-kriisikeskuksen kriisiavulla olleen heille merkittävää kriisin läpikäymisen ja avun kokemisen kannalta. Tähän kokemukseen vaikuttivat SOS-kriisikeskuksen tavoitettavuus, turvallinen ja luotettava ympäristö sekä laadukas työskentely kriisityöntekijän kanssa. Nopea avunsaanti, turvallinen ympäristö ja ilmapiiri sekä keskustelu ammattilaisen kanssa olivat keskeisiä tekijöitä avun kokemuksen kannalta. Yksilöllisen prosessin kannalta kriisityön merkitys korostui etenkin koetun kriisin ja kriisitapaamisten päättymisen jälkeen. Kriisitapaamiset olivat vahvistaneet haastateltavien elämänhallintataitoja ja kriisin kokonaisvaltainen käsittely auttoi hyväksymään tapahtuneen osaksi omaa elämää.
Kriisityön kehittämistarpeita haastateltavien oli vaikeaa arvioida. Kehittämistarpeiksi ilmeni palvelun näkyvyyden lisääminen, henkilöstöresurssien huomioiminen palvelun ruuhkautumisen ehkäisemiseksi sekä syventävän tiedon li-sääminen työntekijöille tietyistä aihealueista. Tulosten perusteella kriisityö koettiin kuitenkin merkittäväksi tekijäksi osana selviytymistä vaikeasta elämäntilanteesta.
Asiasanat: SOS-kriisikeskus, kriisityö, kokemus, merkitys, tarina
Juntunen, Paiju & Öhberg, Lilli. Tarinoita kriisityöstä. Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksen asiakkaiden kokemuksia kriisityön merkityksestä elämässään. Helsinki, syksy 2016, 52 s., 3 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaalialan koulutusohjelma, Sosionomi (AMK).
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mikä merkitys kriisityöllä on ollut henkilöille, jotka ovat asioineet Suomen Mielenterveysseuran SOS-kriisikeskuksessa. Opinnäytetyötutkimuksen aihe sai alkunsa SOS-kriisikeskuksen työntekijöiden kiinnostuksesta, mitä heidän työnsä merkitsee asiakkaille kriisitapaamisten jälkeen.
Opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, johon haastateltiin kuutta SOS-kriisikeskuksessa asioinutta henkilöä toukokuussa 2016. Opinnäytetyötutkimuksessa oli olennaista, että haastattelut järjestettiin neljästä kuuteen kuukautta asiakkuuden päättymisen jälkeen. Tutkimusaineisto opinnäytetyötä varten kerättiin puolistrukturoidulla teemahaastattelulla, johon kuului vahva narratiivinen painotus. Litteroitu aineisto analysoitiin induktiivisen sisällönanalyysin keinoin, jonka pohjalta muodostettiin opinnäytetyön tutkimustulokset.
Tulosten mukaan kaikki haastateltavat kokivat SOS-kriisikeskuksen kriisiavulla olleen heille merkittävää kriisin läpikäymisen ja avun kokemisen kannalta. Tähän kokemukseen vaikuttivat SOS-kriisikeskuksen tavoitettavuus, turvallinen ja luotettava ympäristö sekä laadukas työskentely kriisityöntekijän kanssa. Nopea avunsaanti, turvallinen ympäristö ja ilmapiiri sekä keskustelu ammattilaisen kanssa olivat keskeisiä tekijöitä avun kokemuksen kannalta. Yksilöllisen prosessin kannalta kriisityön merkitys korostui etenkin koetun kriisin ja kriisitapaamisten päättymisen jälkeen. Kriisitapaamiset olivat vahvistaneet haastateltavien elämänhallintataitoja ja kriisin kokonaisvaltainen käsittely auttoi hyväksymään tapahtuneen osaksi omaa elämää.
Kriisityön kehittämistarpeita haastateltavien oli vaikeaa arvioida. Kehittämistarpeiksi ilmeni palvelun näkyvyyden lisääminen, henkilöstöresurssien huomioiminen palvelun ruuhkautumisen ehkäisemiseksi sekä syventävän tiedon li-sääminen työntekijöille tietyistä aihealueista. Tulosten perusteella kriisityö koettiin kuitenkin merkittäväksi tekijäksi osana selviytymistä vaikeasta elämäntilanteesta.
Asiasanat: SOS-kriisikeskus, kriisityö, kokemus, merkitys, tarina